De pagina wordt geladen...
BOVAG heeft de gemeente Amsterdam in een brief opgeroepen om bij de uitrol van deelfietsen oog te houden voor de belangen van lokale fietsverhuurbedrijven. De brief is gericht aan wethouder Van der Horst en wijst op de risico’s van oneerlijke concurrentie. Voor nieuwe deelfietsen lijken bijvoorbeeld soepelere regels te gaan gelden dan voor huurfietsen in Amsterdam. Bijvoorbeeld als het gaat om het stallen van deze fietsen op de stoep.
De gemeente Amsterdam werkt aan een stadsbrede uitrol van deelfietsen. Deze plannen worden verder uitgewerkt in de Nota Deelfiets 2024. BOVAG steunt het doel van de gemeente om met deelfietsen het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren en reizigers te helpen met de zogenoemde 'last mile'. Tegelijkertijd vraagt BOVAG aandacht voor het risico dat deze deelfietsen concurreren met de bestaande fietsverhuurbedrijven, met name in het toeristensegment.
Fietsverhuurbedrijven moeten zich houden aan strikte regels, terwijl voor deelfietsen mogelijk soepeler voorwaarden worden gehanteerd. Het toestaan van het stallen van fietsen op de stoep vormt hierin een belangrijk punt. Dit verschil kan leiden tot een ongelijk speelveld, terwijl lokale fietsverhuurders een belangrijke maatschappelijke rol spelen. Zij geven toeristen uitleg over verkeersregels, zorgen dat de fietsen technisch in orde zijn en bieden werkgelegenheid voor technisch personeel in de stad.
Uit de gemeentelijke "Nota Deelvervoer 2023" blijkt dat de deelfietsen die nu in Amsterdam worden aangeboden vooral door toeristen worden gebruikt. Dit bevestigt de zorg van BOVAG dat de nieuwe deelfietsen in directe concurrentie komen met de verhuurfietsen van lokale (BOVAG-)ondernemers. BOVAG benadrukt dat deze ondernemers strikte verplichtingen hebben rondom het gebruik en de veiligheid van hun fietsen, terwijl aanbieders van deelfietsen mogelijk onder soepelere regels opereren.
BOVAG volgt de ontwikkelingen rondom de Nota Deelfiets 2024 op de voet. Als de gemeente besluit de regels voor deelfietsen soepeler te maken dan die voor traditionele fietsverhuurders, kan dit directe gevolgen hebben voor jouw bedrijf. Denk aan extra concurrentie of een veranderde vraag van toeristen naar verhuurfietsen. BOVAG zet zich in voor een gelijk speelveld en komt op voor de belangen van fietsverhuurbedrijven.
BOVAG heeft de gemeente verzocht om de belangen van fietsverhuurders mee te nemen bij het opstellen van de Nota Deelfiets 2024. In de brief biedt BOVAG aan om hierover met de gemeente in gesprek te gaan. Het doel is om samen tot oplossingen te komen die zowel deelfietsen als traditionele verhuurbedrijven een eerlijke positie geven in de stad.