De pagina wordt geladen...

Bovag logo
BOVAG: vaart maken met netverzwaring enige oplossing
0%
Terug

BOVAG: vaart maken met netverzwaring enige oplossing

Laatste update 23 juni 2023Leestijd: 2 min
Artikel header afbeelding

De grens van 500 duizend laadpalen in ons land gepasseerd, meldt de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). BOVAG is verheugd hierover en wijst tegelijkertijd op de aanhoudende netcongestie en het gebrek aan prijstransparantie.

"We liggen goed op koers. Nederland behoort tot de koplopers van Europa", aldus Gerben Jan Gerbrandy, voorzitter van NAL.

BOVAG is positief over dit aantal laadpunten en signaleert tegelijkertijd dat netcongestie aanhoudend een grote belemmering vormt voor de uitrol van een landelijk dekkend laadinfrastructuur netwerk. Daarnaast is het goed dat het kabinet ook nadenkt over migrerende maatregelen, zoals slim laden, maar de enige oplossing is snel vaart maken met netverzwaring.

Een ander punt van aandacht voor BOVAG blijft prijstransparantie voor laadpaalstroom voor consumenten. Op dit moment is het kabinet druk bezig met een benchmark om alles goed in kaart te brengen. BOVAG hoopt hier vanaf dit najaar/begin volgend jaar meer duidelijkheid over te kunnen geven.

Plaatsingstempo

De verhouding elektrische voertuigen per (semi-) publiek laadpunt schommelt de afgelopen jaren net boven de vier voertuigen per laadpunt. Het aantal stekkervoertuigen per publiek laadpunt is redelijk stabiel: rond de 7 a 7,5 voertuigen per laadpunt, maar dit neemt de afgelopen periode wel toe. Volgens de NAL neemt het plaatsingstempo de laatste jaren fors toe. Rond 2019 werden per maand gemiddeld 400 publieke laadpalen geplaatst; nu ligt dat rond de duizend. Behalve netcongestie, ziet de NAL ook andere knelpunten, zoals de kosten voor elektrisch laden en prijstransparantie bij laadpunten.

Het laden van een EV moet net zo makkelijk worden als het laden van een mobiele telefoon, is het streven van NAL. Per eind april 2023 zijn er 518 duizend laadpalen in Nederland. Het gaat dan om private, (semi-) publieke laadpunten en snellaadpunten, inclusief het geschatte aantal private laadpunten (ruim 384 duizend). De NAL streeft ernaar om in 2025 een landelijk dekkend laadnetwerk te hebben en lanceerde onlangs een interactieve

kaart met de dekkingsgraad.

Behalve langs de snelwegen, komen er ook steeds meer (snel)laders bij doorstroomlocaties, zoals winkelcentra, super- en bouwmarkten.

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.