De pagina wordt geladen...

Bovag logo
BOVAG over verbod op verkoop brandstofauto’s: ‘Schuiven met 2035 is niet de oplossing’
0%
Terug

BOVAG over verbod op verkoop brandstofauto’s: ‘Schuiven met 2035 is niet de oplossing’

Laatste update 15 oktober 2025Leestijd: 3 min
elektrisch

In Brussel gaan geluiden op om het verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren - dat per 2035 ingaat - te versoepelen of uit te stellen. Maar volgens BOVAG is dat niet de oplossing, schrijven voorzitter Christianne van der Wal en algemeen directeur Peter Niesink in een gastcolumn op Bart Kuijpers Automotive Nieuws.

Bekijk de column of lees de volledige tekst hieronder:

“Er wordt in diverse landen, organisaties én in Brussel druk gewerkt aan een standpunt, maar laten we alvast onze visie delen. BOVAG heeft destijds – in juni 2022 – dat verbod gesteund. Niet omdat het makkelijk zou worden, maar omdat het richting gaf. Een duidelijk doel helpt de sector om te focussen en te investeren. Als belangrijke spelers nu zeggen dat ze grote problemen hebben met 2035, dan ligt de oplossing niet in uitstel, maar in het oplossen van die problemen.

Behoefte aan duidelijkheid en voorspelbaarheid

Voor ons staat de richting van de transitie niet ter discussie: de toekomst is zero-emissie. De échte vraag is wat Europa nodig heeft om daar te komen. Denk aan een samenhangend industrie- en energiebeleid, langdurige fiscale stimulering, voldoende laadinfra en prikkels voor consumenten. Fabrikanten, dealers en automobilisten hebben behoefte aan duidelijkheid en voorspelbaarheid. Steeds weer onzekerheid creëren en twijfel zaaien is funest voor de markt, voor het halen van klimaatdoelen en voor de acceptatie van de noodzakelijke transitie.

Wij begrijpen weinig van het pleidooi van Duitse en Franse OEM’s om te vertragen. Wie de startlijn opschuift, speelt juist de Chinese merken in de kaart – die zijn er al klaar voor. En ook de roep om méér ruimte voor hybrides klinkt sympathiek, maar die staan eveneens al klaar in de Chinese havens.

Reductie elders halen

Bovendien: uitstel heeft bijeffecten. Brussel zal de gemiste CO₂-reductie elders proberen te halen, bijvoorbeeld door verplichte vergroening van zakelijke wagenparken. Dat zou in Nederland vooral de zakelijke markt treffen – precies daar waar onze leden nu al onder druk staan.

Wij zijn geen land van autofabrieken. OEM’s zien ons als een gemakkelijke afzetmarkt voor elektrische auto’s, maar onze dealers hebben recht op een evenwichtige mix, een balans tussen vraag en aanbod. En die ontstaat alleen met koersvast beleid – niet met uitstelgedrag. Als Europa schuift met de startlijn zijn (onder meer) de Nederlandse dealers het kind van de rekening."

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.