De pagina wordt geladen...

Bovag logo
BOVAG Ondernemersmonitor: oplopende personeelskosten nog steeds grootste punt van zorg
0%
Terug

BOVAG Ondernemersmonitor: oplopende personeelskosten nog steeds grootste punt van zorg

Laatste update 30 juli 2025Leestijd: 3 min
Personeel

De oplopende personeelskosten worden door BOVAG-ondernemers het vaakst genoemd als pijnpunt in de jongste editie van de BOVAG Ondernemersmonitor. Net als in de vorige editie.

Ruim de helft (55,8%) van de ondervraagden in de BOVAG Ondernemersmonitor bestempelt‘ Oplopende personeelskosten’ als probleem. Daarmee is het, net als in de vorige editie van februari 2025, het meest genoemde pijnpunt. Het op een na meest genoemde probleem is ‘Tekort aan personeel/onvervulbare vacatures’ (48,6%), gevolgd door ‘Onnodige of onwerkbare regels vanuit de overheid’ (33,6%).

Energiekosten en inflatie

Opvallend is dat ’Hoge energie kosten’ weliswaar nog steeds op plek vier staat, maar veel minder vaak genoemd wordt (19,1% tegen 35,0% in de vorige editie). Ook ‘Inflatie’ op plek 6 wordt minder vaak genoemd dan de vorige ronde: 12,6% tegen 18,5%.

Omzet en winst

De cijfers rond omzet en rendement laten een iets rooskleuriger beeld zien dan in februari van dit jaar. Meer bedrijven hebben te maken een omzetstijging, minder bedrijven hebben een omzetdaling. Iets meer bedrijven maken meer winst, iets minder bedrijven maken minder winst.

De neiging om iets te veranderen aan de bedrijfsvoering neemt wat af: 51,7% gaat wat aanpassen tegen 60,7% in februari. Er is iets minder animo tot verduurzamen en opstarten van nieuwe activiteiten en er is wat meer neiging tot stoppen of te koop zetten van bedrijf.

Cao MvT

In deze editie is de ondernemers die onder de cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven (MvT) vallen, ook gevraagd naar hun oordeel over de nieuwe, moeizaam tot stand gekomen cao (looptijd van 33 maanden; de lonen stijgen tijdens de looptijd stapsgewijs met in totaal 10,8%).

Een minderheid is (zeer) ontevreden: 27,3%. Zij vinden de loonsverhoging te hoog, vrezen een loon-prijsspiraal en uitwijkende klanten.

Meer dan helft (52,9%) staat neutraal tegenover het cao-resultaat. Er is begrip, maar ook zorg. Ze vinden dat medewerkers door inflatie en hoge kosten recht hebben op een loonsverhoging. Maar wijzen erop dat de stijgende loonkosten niet altijd door te berekenen zijn. Ook deze groep vreest de loon-prijsspiraal.

19,8% is (zeer) tevreden. Deze groep spreekt van waardering voor personeel, en noodzaak in verband met personeelstekort en personeelsbehoud.

Ondernemersmonitor
Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.