De pagina wordt geladen...

Bovag logo
BOVAG Branche Barometer: autodealers zien winst verder dalen in eerste kwartaal
0%
Terug

BOVAG Branche Barometer: autodealers zien winst verder dalen in eerste kwartaal

Laatste update 19 juni 2025Leestijd: 3 min
dealer

Ook in het eerste kwartaal van 2025 zette de neerwaartse trend in rentabiliteit bij autodealers onverminderd door. De gemiddelde nettowinst per BOVAG-autodealervestiging daalde naar 1,24 procent, tegen 1,45 procent in dezelfde periode vorig jaar.

Dat en meer blijkt uit de nieuwste Branche Barometer van BOVAG.

Opvallend is dat dit verlies aan marge wederom plaatsvindt ondanks een omzetgroei, ruim 330.000 euro per vestiging in het eerste kwartaal (+6,29 procent), een patroon dat al langere tijd zichtbaar is. Bert de Kroon, voorzitter BOVAG Autodealers: “Deze cijfers laten zien hoe complex onze branche is. Dealers opereren op het scherpst van de snede met marges die weinig ruimte laten voor flinke tegenvallers.”

Loonkosten & efficiency

De loonkosten in de werkplaats blijven oplopen. In het eerste kwartaal van 2025 stegen de gemiddelde loonkosten van monteurs met 9,5 procent ten opzichte van een jaar eerder; bij het overige werkplaatspersoneel bedroeg de stijging 7,5 procent. Tegelijkertijd daalde het aantal gefactureerde uren per monteur van 352 naar 321 en liep de efficiency terug van 82,6 naar 81,9 procent.

“Het is een hardnekkige trend,” zegt Bert de Kroon. “De vraag naar technisch personeel is onverminderd hoog. Maar nieuw, onervaren personeel werkt nou eenmaal minder efficiënt. Anderzijds sluiten digitale systemen van fabrikanten momenteel nog onvoldoende aan op de dagelijkse praktijk in de werkplaats. De integratie daarvan is vaak complex en tijdrovend, waardoor de gewenste efficiencyverbetering uitblijft.”

Nieuw vs. gebruikt

In het eerste kwartaal van 2025 verkochten autodealers gemiddeld 79 nieuwe auto’s per vestiging, tegenover 76 een jaar eerder; een stijging van 4,7 procent. Dit resulteerde in een omzetgroei van 6,9 procent: van 2.581.698 naar 2.761.034 euro per vestiging. De gemiddelde verkoopprijs steeg met 2,1 procent, van 34.185 naar 34.906 euro, vooral door hogere prijzen van elektrische auto’s.

Tegelijkertijd kostte het dealers iets meer om nieuwe auto’s te verkopen: de bonussen per gefactureerde auto namen toe met 10,8 procent. Toch leidde dat niet tot een lagere omloopsnelheid, integendeel: die steeg met 43,4 procent, terwijl het gemiddeld aantal stadagen daalde van 60 naar 42. Die ontwikkeling hangt deels samen met de eerste zichtbare impact van het agentuurmodel binnen de steekproef; dealers die volgens dit model werken, houden doorgaans een kleinere voorraad aan. Ook beter voorraadbeheer en snellere uitlevering kunnen bijdragen aan deze daling.

Voor iedere tien nieuwe auto’s die een dealer verkocht, gingen er gemiddeld 4,1 gebruikte van de hand. Een jaar eerder lag dat aantal op 3,8. In totaal verkochten dealers gemiddeld 112 gebruikte auto’s per vestiging, tegenover 104 in het eerste kwartaal van 2024, een stijging van 6,9 procent. De bijbehorende omzet groeide iets minder hard: met 5,9 procent, van 1.898.000 naar 2.009.296 euro per vestiging. Dit komt doordat de gemiddelde verkoopprijs daalde: van 18.248 naar 18.083 euro.

Tot slot stegen de garantiekosten per gefactureerde auto, zowel bij nieuw (+10,4 procent) als bij gebruikt (+6,3 procent).

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.