De pagina wordt geladen...
Tijdens een internetconsultatie van de EU over de invoering van de tweede generatie smart tacho’s heeft BOVAG voorgesteld om bij de eerste registratie niet de kalenderdatum maar de datum van productie aan te houden. Zo wil BOVAG voorkomen dat dezelfde problemen zich voordoen rondom de invoering van de eerste generatie smart tachografen in 2019.
In 2023 wordt de tweede generatie Smart Tachograaf verplicht. Daarbij dreigt de EU te besluiten om de invoering verplicht te stellen bij eerste registratie op een kalenderdatum. Bij de invoering van de eerste generatie smart tacho’s in 2019 gaf dit in Nederland en de rest van Europa veel problemen. Alleen al in Nederland bleek dat in totaal bijna 850 voertuigen niet tijdig konden worden af- of opgebouwd om de registratiedeadline te halen. BOVAG heeft hiervoor destijds na veel besprekingen een regeling kunnen treffen met de RDW. De oplossing bood wel hulp, maar verdiende niet de schoonheidsprijs. Voertuigen werden immers geregistreerd op een veel vroegere datum dan de werkelijke eerste inzet, wat tot extra kosten en vragen van klanten leidde.
Einde deze week liep een internetconsulatie over de invoering van de nieuwe smart tacho’s af. Hierin heeft BOVAG, namens de Nederlandse truckdealers, gewezen op de problemen uit 2019. BOVAG adviseert om de introductie niet bij eerste registratie op een kalenderdatum verplicht te stellen maar dit te doen vanaf een bepaalde productiedatum. Ook pleit BOVAG ervoor om truckfabrikanten, dealers en carrosseriebouwers meer tijd te geven zich voor te bereiden op dergelijke grote wijzigingen in regelgeving. Daarbij heeft BOVAG aangegeven dat het lijkt dat dit soort nieuwe regels vooral achter een bureau zijn bedacht, zonder rekening te houden met de realiteit in de markt.
BOVAG heeft de EU uitgenodigd om in Nederland bedrijven te bezoeken die uit kunnen leggen hoe de productie en levering van een incompleet voertuig tot en met het afleveren van een opgebouwd voertuig conform de klantspecificaties precies in zijn werk gaat. Tevens heeft BOVAG steun betuigd aan vergelijkbare reacties van ACEA (Europese koepel van fabrikanten), RAI Vereniging en CLCCR (Europese koepel van carrosseriebouwers) die allen dezelfde mening zijn toegedaan.