De pagina wordt geladen...
Afgelopen jaar werden volgens de cijfers van BOVAG en RDC 294.119 gebruikte personenauto’s geïmporteerd. Dat was bijna 36 procent meer dan in 2020, toen 216.629 importoccasions werden geteld. De grote stijging is voornamelijk het gevolg van de toegenomen vraag naar tweedehands auto’s bij de vakhandel.
De verkoop voor nieuwe personenauto’s bereikte vorig jaar met circa 323.000 stuks een historisch dieptepunt. Mede als gevolg van het wereldwijde chiptekort konden autofabrikanten niet aan de vraag voldoen en daardoor namen veel potentiële kopers de wijk naar een gebruikt exemplaar. Daarnaast was in 2021 door corona nog immer meer vraag naar individuele vormen van vervoer, bijvoorbeeld als alternatief voor het OV. De Nederlandse autobedrijven verkochten vorig jaar dan ook een recordaantal van meer dan 1,3 miljoen occasions. Om aan die vraag te voldoen is import noodzakelijk. Met de lage verkoopaantallen van nieuwe auto’s in 2021 -en ook in de jaren daarvoor- zal de binnenlandse occasionvoorraad nog vele jaren onvoldoende zijn om aan de vraag te voldoen. Bovendien is er geen balans in vraag en aanbod; de meeste occasionkopers willen compacte auto’s met lage kilometrages, maar uit de lease komen na enkele jaren voornamelijk grotere, elektrische en (plug-in) hybride voertuigen beschikbaar, doorgaans met relatief hoge kilometerstanden. Daarnaast hebben veel leasemaatschappijen al dan niet noodgedwongen lopende contracten verlengd.
Het totale aantal importoccasions in 2021 is nagenoeg een verdubbeling ten opzichte van de 152.500 stuks in 2015 en drie keer zoveel als het niveau in 2013 (bijna 99.000 destijds). Met 29.062 geïmporteerde exemplaren bedroeg het aandeel van diesels afgelopen jaar voor het eerst minder dan 10 procent van de totale import. In 2012 betrof nog bijna 39 procent van de importoccasions een diesel, hoewel het in absolute aantallen destijds ook om ongeveer 30.000 stuks ging. Het aandeel van elektrische occasions in de import is vorig jaar gestegen naar 3,3 procent, oftewel 9.652 exemplaren. In 2020 werden met 4.460 stuks minder dan de helft gebruikte EV’s geïmporteerd, goed voor ruim 2 procent van de gehele occasionimport. Inmiddels betreft bijna 1 op de 8 een (plug-in) hybride, zijnde 34.669 exemplaren in 2021, tegen 13.507 een jaar eerder (6,2 procent). Driekwart van de import betreft benzineauto’s, oftewel bijna 220.000 voertuigen.
Volkswagen was vorig jaar het meest geïmporteerde merk, met 47.751 stuks, op ruime afstand gevolgd door Audi en Mercedes met respectievelijk 20.800 en 20.749 importoccasions. BMW bezet de vierde plek (20.059) en Ford stond met 18.573 exemplaren op plek vijf. De drie meest geïmporteerde modellen in 2021 waren van Volkswagen: de Golf (12.052 stuks), de Polo (9.994) en de Tiguan (5.707). De top-vijf werd gecompleteerd door de Nissan Qashqai met 5.330 importoccasions en de Renault Captur met 5.195 stuks.