De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Belangrijke Kamerbesluiten over fatbikes: BOVAG blijft pleiten voor onderzoek naar aparte categorie
0%
Terug

Belangrijke Kamerbesluiten over fatbikes: BOVAG blijft pleiten voor onderzoek naar aparte categorie

Laatste update 26 september 2024Leestijd: 4 min
Fatbike

De Tweede Kamer heeft recent meerdere moties aangenomen met betrekking tot fatbikes en elektrische fietsen. BOVAG is al langer voorstander van een onderzoek naar een aparte wettelijke categorie voor fatbikes en blijft zich inzetten voor meer veiligheid en striktere regelgeving rondom deze voertuigen. De Kamerbesluiten sluiten grotendeels aan bij deze oproepen, al blijft er ruimte voor verbetering.

Aangenomen moties en hun impact

  • Onderzoek naar typegoedkeuring voor elektrische fietsen met trapondersteuning: De gewijzigde motie-Olger van Dijk/Vedder, waarin gevraagd wordt om de mogelijkheden van een vorm van typegoedkeuring voor alle elektrische fietsen met trapondersteuning te onderzoeken, is aangenomen. BOVAG verwacht dat dit onderzoek weinig gevolgen zal hebben voor de huidige gang van zaken rondom e-bikes, aangezien er al een keurmerk bestaat: de CE/NEN-norm. Deze norm zorgt ervoor dat elektrische fietsen voldoen aan de noodzakelijke veiligheids- en kwaliteitseisen.
  • Minimumleeftijd en helmplicht voor fatbikes: De motie-Veltman/Olger van Dijk over het invoeren van een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht voor fatbikes is ook aangenomen. Dit is een belangrijke stap richting veiliger gebruik van fatbikes, specifiek gericht op deze risicovolle categorie voertuigen.
  • Uitgebreide controlebevoegdheden voor de politie bij fatbikes: De motie-Veltman/Vedder, die de politie meer mogelijkheden biedt om bij controles van fatbikes inzicht te krijgen in technische specificaties, is aangenomen. Hierdoor kan de handhaving effectiever worden en kunnen ondeugdelijke of gemodificeerde fatbikes sneller van de weg worden gehaald.
  • Geofencing ter bevordering van verkeersveiligheid: De motie-Van der Plas over het onderzoeken of en hoe geofencing in Nederland ingezet kan worden om de verkeersveiligheid in de openbare ruimte te bevorderen, is aangenomen. Deze technologie kan mogelijk bijdragen aan het automatisch beperken van de snelheid van voertuigen in specifieke gebieden, wat de veiligheid ten goede komt.

Verworpen moties

  • Kentekenplicht voor gemotoriseerd verkeer, inclusief e-bikes en fatbikes: De motie-De Hoop/Bamenga om te onderzoeken of een kentekenplicht uitgebreid kan worden naar al het gemotoriseerde verkeer, inclusief e-bikes en fatbikes, is verworpen. Voor nu wordt de kentekenplicht niet uitgebreid.

BOVAG blijft oproepen tot duidelijke regelgeving voor fatbikes

BOVAG heeft de afgelopen periode de media opgezocht om aandacht te vragen voor de risico's die fatbikes met zich meebrengen, met name de instroom van ondeugdelijke en gevaarlijke modellen uit China. Sinds juli heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) al 16.500 fatbikes tegengehouden die niet voldeden aan de veiligheidsnormen. Dit onderstreept de noodzaak van een goede en strenge handhaving aan de voorkant.

VVD, NSC en PVV hebben aangegeven een aparte wettelijke categorie voor fatbikes te willen instellen, samen met een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht specifiek voor deze voertuigen. Deze partijen namen geen genoegen met de reactie van de minister dat juridisch onderscheid niet effectief zou zijn. BOVAG is positief over deze oproep vanuit de Tweede Kamer en blijft van mening dat gerichte maatregelen voor fatbikes de beste oplossing zijn om veiligheid te waarborgen, zonder onnodige beperkingen voor alle elektrische fietsen.

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.