De pagina wordt geladen...
Uit onderzoek van BOVAG Autowas- en Poetsbedrijven blijkt dat in 2018 nog maar 23 procent van de autobezitters het liefst zelf thuis zijn voertuig waste. In 2012 was dat nog ruim 37 procent. De geautomatiseerde wasstraat was in 2018 veruit de populairste locatie om de auto te wassen, terwijl zo’n 600.000 auto’s in Nederland overigens nooit een wasbeurt krijgen.
In steeds meer woonwijken worden gescheiden rioolsystemen aangelegd, waarbij het verboden is om auto’s op straat te wassen. Het sop verdwijnt dan immers in het oppervlaktewater en gaat niet naar een zuiveringsinstallatie. Daarnaast ervaren steeds meer mensen het gemak en het plezier van de wasstraat, een roll-over of de diensten van een poetsbedrijf. De nieuwste BOVAG-uitgave ‘Wassen in Cijfers’ laat zien dat Nederland vorig jaar 1.634 autowasbedrijven telde, waarvan 270 met een kettingwasstraat. 1.168 hebben een roll-over en bij 717 bedrijven staan wasboxen, waar de auto met borstels, shampoos en een hogedrukspuit zelf kan worden gewassen. Bij BOVAG zijn circa 200 autowas- en poetsbedrijven aangesloten die tevens zorgdragen voor het recyclen van water, verantwoord afvoeren van slib en gebruik van milieuvriendelijke poetsmiddelen.
In 2015 gaf nog 10 procent van de ruim 1.000 respondenten aan de auto nooit te wassen -hetgeen destijds correspondeerde met 800.000 auto’s- en op het hoogtepunt van de crisis in 2012 was dat 12 procent. Vorig jaar is het aandeel ‘niet-wassers’ gedaald naar 7 procent, maar dat betekent nog altijd dat 600.000 auto’s in Nederland nooit gewassen worden. Met ruim 37 procent kozen in 2012 nog de meeste autobezitters ervoor om de auto thuis te wassen, terwijl toentertijd nog geen 30 procent een voorkeur voor de wasstraat had. Intussen wast minder dan een kwart zelf de auto en bezoekt bijna 42,5 procent het liefst de wasstraat. In totaal werd het Nederlandse wagenpark vorig jaar meer dan 73 miljoen keer gewassen, waarvan bijna 28 miljoen keer in wasstraten. Daar wordt tegenwoordig vrijwel alleen nog maar gebruik gemaakt van textielborstels en -lappen, dus vrees voor krassen op de lak is allang niet meer nodig. In 2015 waste 46 procent het liefst de auto op de traditionele zaterdag. Vorig jaar was dat nog maar 35 procent en er is intussen meer spreiding over de weekdagen, terwijl de zondag als wasdag juist minder populair werd (van 8 naar 7 procent).
Op 29 juni organiseert BOVAG de Nationale Autowasdag, waarbij autowas- en poetsbedrijven uit het hele land op de laatste zaterdag voor het begin van de eerste zomervakanties (regio Zuid) allerlei ludieke acties organiseren om geld in te zamelen voor de stichting Muziekids. Voor elke wasbeurt wordt op deze dag 1 euro (of 10 procent van een poetsbeurt) gedoneerd aan de organisatie die ernstig zieke kinderen in hun muziekstudio’s even laat vergeten dat ze ziek zijn. Zij kunnen hier zingen, plaatjes draaien en instrumenten bespelen, hetgeen ook bevorderlijk is voor hun herstel. Alle kinderen die op zaterdag 29 juni meekomen naar het BOVAG-autowasbedrijf krijgen een kleurplaat, waarmee ze mooie prijzen kunnen winnen.