De pagina wordt geladen...
In de eerste zeven maanden van 2020 werden in Nederland 10.383 nieuwe motoren geregistreerd, zes stuks minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Afgelopen maand steeg het aantal nieuwe motorfietsen met 17,5 procent ten opzichte van juli 2019, tot 1.722 stuks.
Uit de cijfers van RDC concludeert BOVAG dat de registratiecijfers na de coronadip van maart en april flink zijn hersteld. In mei en juni werden al plussen van respectievelijk 7 en 22 procent genoteerd, terwijl over de eerste vier maanden van 2020 de teller op een min van 11 procent stond. Hoewel het jaar begon met recordaantallen in januari, klapte de markt onder invloed van de coronamaatregelen vooral in maart en april fors in. Veel motorfietsen die reeds besteld waren, konden door sluiting van fabrieken en andere logistieke beperkingen niet geleverd worden. Die leveringen zijn nu weer op gang gekomen en bovendien zijn veel mensen op zoek naar alternatief vervoer, om daarmee het OV te kunnen mijden of voor recreatieve doeleinden, nu veel vakantieplannen in duigen zijn gevallen. In heel 2019 werden bijna 14.000 nieuwe motorfietsen verkocht in Nederland, waarbij maart en april als traditioneel begin van ‘het seizoen’ juist de topmaanden waren qua registraties.
De verkoop van tweedehands motoren door de vakhandel steeg in juli 2020 met 12 procent tot 5.180 stuks, tegen 4.622 in juli vorig jaar. Over de eerste zeven maanden van het jaar gaat het om 33.704 verkochte occasions, oftewel 7,8 procent meer dan in dezelfde periode in 2019. Honda, Yamaha en BMW zijn als tweedehands motorfiets de populairste merken dit jaar, terwijl de top-drie bij de nieuwe exemplaren wordt gevormd door respectievelijk Yamaha, Kawasaki en BMW. Yamaha verkocht tot nu toe in 2020 bijna 18 procent meer nieuwe motoren dan een jaar eerder, Kawasaki plust 16 procent. BMW was vorig jaar marktleider, maar ziet de verkoopaantallen nu 6 procent dalen.