De pagina wordt geladen...
Veel kleine autoschadeherstelbedrijven hebben moeite het hoofd boven water te houden. Dit is niet het gevolg van concurrentieverstorend gedrag van verzekeraars, maar van de ontwikkelingen in de markt. Deze conclusie die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in haar onderzoek naar de markt voor autoschadeherstel doet, komt overeen met de visie van BOVAG; schadeherstel wordt complexer, voor kleine bedrijven is het gewoon moeilijk om alle technologische ontwikkelingen bij te houden en erin te investeren.
De Tweede Kamer heeft de ACM opdracht gegeven om onderzoek te doen naar de markt voor autoschadehersteldiensten naar aanleiding was een ingediende motie. De ACM heeft vooral gekeken naar de rol van verzekeraars als inkopers op deze markt. De meeste autoverzekeraars proberen hun klanten te sturen naar schadeherstelbedrijven die zij vooraf geselecteerd en gecontracteerd hebben. De ACM heeft gekeken naar de onderhandelingsmacht van de verzekeraars en of zij de tarieven en voorwaarden kunnen dicteren. De ACM concludeert dat zij geen economische machtspositie hebben op deze markt. Ook de manier waarop zij samenwerken bij hun inkoop van autoschadeherstel is niet verboden. De concurrentieregels bieden geen bescherming voor ondernemers die niet goed meer kunnen concurreren in deze sterk veranderende markt. In het rapport haalt de ACM diverse keren de BOVAG Toekomstvisie Schadeherstel 2030 aan.