De pagina wordt geladen...
De Nederlandse markt voor lichte én zware bedrijfswagens is in het eerste halfjaar van 2025 gekrompen. Waar in de eerste zes maanden van 2024 nog respectievelijk 45.920 lichte en 8.407 zware bedrijfswagens werden geregistreerd, zijn dat er dit jaar slechts 9.636 en 5.864. Dat komt neer op een daling van ruim 79,0 procent bij lichte bedrijfswagens en 30,2 procent bij zware bedrijfswagens. Dit blijkt uit cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC.
De terugval is te verklaren door een aantal beleidsmaatregelen die per 1 januari 2025 zijn ingegaan. De ondernemersvrijstelling op de bpm voor lichte bedrijfswagens is afgeschaft en in diverse grote steden zijn zero-emissiezones ingevoerd. Hierdoor registreerden veel ondernemers hun voertuigen nog vóór de jaarwisseling, om hogere aanschafkosten te vermijden en toegang tot stedelijke gebieden veilig te stellen.
De impact van het wegvallen van de bpm-vrijstelling is zichtbaar in het segment lichte bedrijfswagens. Met 9.636 registraties in de eerste helft van 2025 is de verkoop met meer dan 79,0 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (45.920 registraties). Het aantal volledig elektrische bestelwagens is toegenomen van 4.998 naar 7.554 – een groei van 51,1 procent. Bij hybride voertuigen is een stijging te zien van 52,6 procent, van 154 naar 235 registraties.
Het aantal registraties van zware bedrijfswagens (> 3,5 ton) daalde van 8.407 in de eerste helft van vorig jaar naar 5.864 dit jaar – een afname van 30,2 procent. Veel ondernemers anticipeerden vorig jaar op de invoering van zero-emissiezones door nog een ‘schone’ dieselbedrijfswagen aan te schaffen die tot 2030 toegang behoudt tot stedelijke zero-emissiezones.
Het aantal volledig elektrische trucks is met 187,4 procent gestegen tot 977 registraties. Maar het aandeel in het totaal blijft nog gering. De verwachting is dat door de invoering van de Vrachtwagenheffing in Nederland per 1 juli 2026 de verkoop van volledig elektrische trucks zal stijgen. De zero-emissievoertuigen vallen dan in CO2-klasse 5, dat een lager tarief kent per kilometer dan een dieselvoertuig dat in CO2-klasse 1 valt.