Bovag logo
7 vragen over standpunt BOVAG inzake mogelijke importheffingen Chinese merken
0%
Terug

7 vragen over standpunt BOVAG inzake mogelijke importheffingen Chinese merken

Laatste update 17 juni 2024Leestijd: 6 min
China

BOVAG heeft afgelopen weken op een aantal plaatsen gereageerd op de dreigende importheffingen vanuit de EU op Chinese auto’s, onder meer bij Eenvandaag en bij Automotive Online. Hieronder leggen we uit waarom we dat doen en hoe dat zit.

Wat vindt BOVAG van de dreigende EU-importheffingen op Chinese auto’s?

Als de Europese Commissie definitief en onomstotelijk heeft vastgesteld dat Chinese merken ongeoorloofde staatsteun hebben ontvangen, en er dus sprake is van oneerlijke concurrentie, dan is een proportionele importheffing te rechtvaardigen. De EU heeft per merk zo nauwkeurig mogelijk gekeken naar de mate van illegale staatssteun, en dat heeft ook geleid tot verschillen in hoogte van de importheffing per merk. Helaas heeft niet elk merk meegewerkt aan het onderzoek, desondanks is de EU tot conclusies en heffingen gekomen.

Dit maatwerk wijst erop dat de Europese Commissie streeft naar eerlijke concurrentie en niet naar strafmaatregelen of protectionisme. Dit in tegenstelling tot de Verenigde Staten, waar een algemene en rigoureuze heffing van 100% wordt opgelegd. Dat is meer protectionisme dan het herstellen van eerlijke marktvoorwaarden.

Waarom vindt BOVAG dat?

Gelijk speelveld en eerlijke concurrentie zijn belangrijke uitgangspunten bij alles wat BOVAG doet. BOVAG is tegen protectionisme. Laat de markt gewoon zijn werk doen. Maar als dat gelijke speelveld en die eerlijke concurrentie in het geding zijn, dat moet de EU ingrijpen. Om het speelveld weer gelijk te trekken, zodat elke fabrikant van binnen en buiten Europa evenveel kans heeft op de markt. Grijp je als EU niet in, dan wordt het van kwaad tot erger,gaat een hele industrietak mogelijk kopje onder en neemt de keuzevrijheid voor de consument op lange termijn dus juist af, in plaats van toe.

Heeft BOVAG wat tegen auto’s uit China?

Zeker niet. Ons maakt het helemaal niet uit waar auto’s vandaan komen. De Nederlandse dealers bieden auto’s uit de hele wereld aan, waaronder merken uit China. En we hebben de auto’s uit bijvoorbeeld China en Korea waarschijnlijk ook nodig om de CO2-doelstellingen in EU komende jaren te halen. Het is namelijk de vraag of de productie van EV’s binnen de EU snel genoeg opschaalt. De Chinese EV’s zijn ook in de kleinere klassen beschikbaar, waardoor de elektrisch rijden eerder ook voor kleinere portemonnee beschikbaar komt.

BOVAG-leden zetten al volop in op de verkoop van Chinese auto’s en investeren daarin. De nieuwe importheffingen raken dus ook Nederlandse ondernemers. Daar denken we nooit lichtvaardig over, maar een eerlijk speelveld blijft – juíst voor ondernemend Nederland – het hoogste belang.

Waarom neemt BOVAG hierover een standpunt in, je kunt immers ook neutraal blijven?

BOVAG wil hiermee laten weten hoe belangrijk een gelijk speelveld en eerlijke concurrentie zijn. BOVAG vertegenwoordigt het brede belang van zeer uiteenlopende retailers en sinds jaar en dag strijdt BOVAG voor een gelijk speelveld voor die ondernemers. Het ondernemerschap van bedrijven moet bepalen of en hoe succesvol ze zijn op de markt. Niet een illegaal voordeel of een oneigenlijke voorsprong. En dat in marmer uitgehouwen uitgangspunt is evenzeer van toepassing op autofabrikanten die auto’s aanbieden op de Europese markt.

Je kunt dit dan wel vinden, maar waarom kiest BOVAG ervoor om dat actief uit te dragen in antwoorden op persvragen?

We zien inderdaad ook organisaties die zich stilhouden op dit onderwerp. Of waarvan hun reactie zo vaag is dat het niet meer is dan een proces-update. Waarschijnlijk omdat ze een verdeelde achterban hebben. Zie bijvoorbeeld ACEA, de Europese club van autofabrikanten. In hun reactie staat dat ze voor eerlijke handel zijn. Maar of ze voor of tegenimportheffingen zijn, blijft ongewis.

Cecra, de Europese Dealerkoepel, is wel uitgesproken. Cecra vindt de ingreep zorgvuldig en nodig, zo liet een voorman vrijdag bij BNR weten.

Ook BOVAG spreekt zich desgevraagd via de media uit. Omdat we het belangrijk vinden om het belang van eerlijke concurrentie te benadrukken.

Wat gaat er nu gebeuren?

De EU is nog in gesprek met Chinese merken. Mogelijk rollen daar afspraken uit die de heffingen kunnen dempen. Maar misschien ook niet. Vanaf 4 juli wordt bij auto’s uit China een bedrag gereserveerd ter hoogte van de voorgenomen importheffing. Binnen enkele maanden komt de EU met een definitief besluit. Daar moeten de lidstaten dan vervolgens over stemmen. Stemmen die in, dan is de importheffing definitief en wordt hij geïnd.

Hoe dat precies uitwerkt op de consumentenprijs is lastig te voorspellen. En kan ook per merk en model verschillen.

Hoe hoog is die heffing?

Bovenop de algemene 10% importheffing, staan – voor zo ver bekendgemaakt – de volgende extra heffingen in de planning:

  • BYD: 17,4%
  • Geely: 20%(oa Volvo, Polestar)
  • SAIC: 38,1% (oa MG)

Andere Chinese autofabrikanten die ermee hebben ingestemd om mee te werken aan het onderzoek van de Europese Commissie maar niet zijn onderzocht, krijgen een algemeen importtarief van 21%. Deze merken kunnen nog een aanvraag doen voor onderzoek naar een specifiek tarief.

Chinese autofabrikanten die NIET hebben meegewerkt krijgen een importtarief van 38,1%.

Ook modellen van Europese en Amerikaanse merken die in China worden geproduceerd kunnen een verhoogd importtarief krijgen. Zo werd vorige week bekend dat er wordt gekeken naar een specifiek tarief voor Chinese Tesla’s.

Vindt u hier ook wat van, en wilt u dat delen? Stuur dan een mail naar info@bovag.nl.

Links:

- Eenvandaag 

- Artikel Automotive

- BNR Cecra vice-president Koopmans

- Persbericht Cecra

Bezig met laden...
Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.