De pagina wordt geladen...
Aan de stijgende trend van autodelen is nog geen einde gekomen, blijkt uit de jaarlijkse cijfers van CroW-KpVV. In het voorjaar van 2017 waren er 30.697 deelauto’s in Nederland. Dit betekent een sterke groei van 23% (ruim 5.700 auto’s) ten opzichte van 2016.
De groei in deelauto’s is het sterkst in de G4-steden. In de gemeente Amsterdam staan de meeste deelauto’s, gevolgd door gemeente Utrecht. Van alle deelauto’s is 86 procent te vinden bij een carsharing platform (peer-to-peer). Via zo’n platform kun je auto’s van particulieren huren. Afgelopen jaar groeide deze deelvorm ook het snelst met 31%).
Opnieuw is er een forse groei van het aantal deelauto’s. Ook in minder verstedelijkte gebieden neemt het aantal toe. De groei is het sterkst in de vier grote steden en is vooral te danken aan de carsharing platforms, waarbij particulieren hun auto met anderen delen. Het aantal roundtrip (klassieke) deelauto’s neemt ook toe, maar minder sterk. Aanbieders van roundtrip carsharing zetten vooral in op een groei van het aantal actieve gebruikers.
Mensen die autodelen, maken veel minder autoritten. In plaats daarvan reizen ze meer met het openbaar vervoer, de fiets en te voet. Autodelen draagt daarom bij aan een lager autogebruik en -bezit. Dat is goed voor het milieu. In steden draagt het ook bij aan minder geparkeerde auto’s. De meeste deelauto’s zijn schoner dan het gemiddelde wagenpark in Nederland. Dat komt doordat veel auto’s nieuwer, kleiner en zuiniger zijn. Ook zijn deelauto’s vaker dan gemiddeld elektrisch: 4 procent van de deelauto’s is elektrisch, tegen 1 procent van alle Nederlandse auto’s.
Door in te zetten op autodelen, als onderdeel van het mobilteitsbeleid, valt er voor steden, maar ook op het platteland veel te winnen. Samen met de Green Deal Autodelen, waar BOVAG bij betrokken is, adviseert CROW-KpVV gemeenten over de manier waarop zij autodelen kunnen stimuleren.
Tegelijk met het bekend maken van de nieuwe deelautocijfers is ook de prijs uitgereikt aan de gemeente met de duurzaamste mobiliteit. Gemeenten zijn hiervoor beoordeeld op 14 indicatoren (waaronder deelauto’s) en op hun mobiliteitsplan. De drie gemeenten die de meest duurzame mobiliteit kennen (Utrecht, ’s-Gravenhage en Culemborg) scoren ook alle drie hoog met autodelen.
Autodelen past in de verschuiving van bezit naar gebruik, waarbij men wel de lusten maar niet de lasten van een auto wil hebben. Hierin past ook de snelle groei van private leaseconcepten, die overigens goed combineert met autodelen. Opvallend dit jaar is ook de toegenomen interesse in autodelen van projectontwikkelaars die de deelauto steeds vaker een plek geven in nieuwbouwconcepten. Ten slotte wordt er veel verwacht van technologie die autodelen makkelijker maakt en integreert in bredere mobiliteitsoplossingen, zoals MaaS (Mobility as a Service) apps, waar je als reiziger kunt beschikken over een breed palet aan vervoersmiddelen.