Doorstart QWIC: wat betekent dit voor fietsondernemers?

Laatste update 09 februari 2024 Leestijd: 3 min

De curator heeft bekendgemaakt op vrijdag 2 februari dat er een doorstart van QWIC komt, nadat het fietsmerk vorig jaar november failliet is verklaard. Daarvoor had het bedrijf al uitstel van betaling aangevraagd vanwege financiële problemen. De nieuwe eigenaar gaat op korte termijn met QWIC-dealers in gesprek over garantie en leveringen van openstaande orders. Tot die tijd is nog onduidelijk wie de nieuwe eigenaar is en wat hij bij de doorstart heeft overgenomen. 

Nadat een bedrijf failliet gaat, wordt wat het bezit zoveel mogelijk verkocht door de curator. De inventaris en voorraad worden bijvoorbeeld verkocht, om schuldeisers van te betalen. Ook kan de curator bedrijfsonderdelen verkopen, zoals bij de doorstart van QWIC. In dit geval maakt de curator met de nieuwe eigenaar afspraken over wat hij wil overnemen. Contracten gaan niet automatisch mee. Denk aan arbeidsovereenkomsten met QWIC-personeel, contracten met toeleveranciers, maar ook bestellingen die je als dealer hebt geplaatst. Er moet dus nog bekend worden of openstaande bestellingen van fietsen, onderdelen of accessoires overgenomen worden. Vooralsnog is dit onduidelijk, totdat de nieuwe eigenaar aangeeft wat met de curator is afgesproken.

Heb je bestellingen lopen bij QWIC, die nog niet betaald zijn? Dan adviseert BOVAG om deze te proberen te annuleren. Als een klant interesse heeft in een QWIC-fiets die jij in jouw voorraad hebt staan, dan is het raadzaam om transparant te zijn over de situatie van QWIC.

Garantie

Komt er op dit moment een klant bij je met een probleem aan een fiets van QWIC? Dan kan hij je zeker aanspreken op wettelijke garantie (non-conformiteit) en misschien ook op fabrieksgarantie, om iets aan de fiets te laten vervangen of repareren. Wil je weten hoe dit geregeld is voor de betreffende fiets, onderdeel of accessoire? Bekijk dan allereerst de fabrieksgarantie voor het betreffende product.
  • De wettelijke garantie geldt voor de gehele (verwachte) levensduur van de fiets. In de eerste twaalf maanden na de levering van de fiets kan een consument vrij eenvoudig bewijzen dat er iets niet conform was. De dealer moet bij wettelijke garantie zelf een oplossing voor de consument bekostigen, maar kan daarna zijn ‘schade’ weer doorzetten naar de fabrikant (regresrecht), maar dat is lastig af te dwingen als deze failliet is gegaan. 
  • Een fabrikant kan in de fabrieksgarantie eigen spelregels opzetten voor de garantie. Daar zit een duur aan die de fabrikant zelf kan vaststellen. In de fabrieksgarantie staat wat de garantiegever als oplossing moet bieden. Bij fabrieksgarantie kan de fabrikant (nu de curator) het aanspreekpunt zijn, maar ook kan het zo zijn dat de dealer de fabrieksgarantie geeft en daar rechtstreeks op aan te spreken is. Op dit moment is nog onzeker wat de nieuwe eigenaar met de curator heeft afgesproken over het afhandelen van de fabrieksgarantie. 
  • Als door een faillissement van de fabrikant deze niet de fabrieksgarantie kan geven, en ook de curator niet thuis geeft, dan kan de consument alsnog een beroep doen op wettelijke garantie. 
Heb je hier vragen over? Neem dan contact op met Ledenadvies: (030) 659 53 00. 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring