Aan de slag: vraag in 8 stappen een SERMI-certificaat aan

Laatste update 21 februari 2024 Leestijd: 3 min

Om aan anti-diefstalonderdelen van een voertuig te kunnen werken, heb je vanaf 1 april 2024 een SERMI-certificaat nodig. Het gaat bijvoorbeeld om sleutels, contact- of deursloten van een (bestel)auto, camper of vrachtwagen. Deze verandering is een gevolg van Europese wetgeving. Wat moet je doen om je hierop voor te bereiden? BOVAG zet de acht stappen op een rij. Begin snel, want het kost wat tijd voordat een SERMI-certificering geregeld is. 

Het SERMI-certificaat bundelt en vervangt vanaf 1 april alle bestaande antidiefstalcertificaten per individueel merk. Na de invoeringsdatum kun je dus geen merkspecifieke certificaten meer aanvragen of verlengen. 

Stappenplan

Om als werkgever een SERMI-certificaat aan te vragen, doorloop je onderstaand stappenplan. Het certificaat is persoonlijk, dus ook jouw medewerker moet op persoonlijke titel het certificaat aanvragen. De goedkeuring van jouw medewerker is gekoppeld aan de goedkeuring van jouw bedrijf. Dus als jij geen SERMI-certificaat hebt, kan jouw medewerker deze ook niet aanvragen.
  1. Je bent aantoonbaar werkzaam in de automotive. Dit kun je laten zien met bijvoorbeeld met je KvK-inschrijving.
  2. Je hebt een aansprakelijkheidsverzekering (met een minimumdekking van 1 miljoen euro voor lichamelijk letsel en 0,5 miljoen euro voor schade aan eigendommen).
  3. Je hebt getrainde medewerkers in dienst, met als opleidingsniveau autotechnicus niveau 2 of twee jaar aantoonbare ervaring als automonteur.
  4. Je medewerkers beschikken over een eigen e-mailadres en een eigen mobiele telefoonnummer. Dit is nodig omdat het certificaat persoonsgebonden is.
  5. Je maakt geen reclame voor of verkoopt activiteiten die de emissie van voertuigen aanpassen (inclusief motortuning).
  6. Je beschikt over een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) op de onderdelen 2.4b: 11, 12, 13, 41 en 61. De betrokken rechtspersoon en alle medewerkers die een SERMI-toegang willen, moeten een VOG overleggen (beiden zijn aan te vragen via justis.nl).
  7. Alle personen die een SERMI-toegang aanvragen beschikken over een geldig legitimatiebewijs
  8. Als je de bovenstaande documenten hebt verzameld, kun je de aanvraag online indienen bij een van de certificeringsinstanties: DEKRA, Stichting Global Network Group TIC (handelend onder de naam SERMI Register) en KIWA. BOVAG-leden kunnen gebruikmaken van een korting op hun aanvraag. Kijk op mijn.bovag.nl/sermi voor de juiste URL en/of van toepassing zijnde kortingscode.

Alles over SERMI

Meer weten over het SERMI-certificaat: wat is het, waarom komt het er, hoe werkt de certificering en wat kost het? Kijk dan op mijn.bovag.nl/sermi voor meer informatie. 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring