‘MRB-gewichtscorrectie voor EV’s tot en met 2030’

Laatste update 11 april 2024 Leestijd: 3 min

Volgens RTL heeft het kabinet het plan om elektrische auto’s niet al vanaf 2025 het volle pond MRB te laten betalen, maar dat uit te stellen tot 2031. In de tussenliggende jaren zou er volgens het bericht een correctie plaatsvinden voor het meergewicht van het batterijpakket van een EV (40 procent reductie van het reguliere MRB-tarief per 2026, 35 procent reductie in 2029 en 2030).

BOVAG is tevreden dat het kabinet de EV-koper duidelijkheid geeft en dat voorkomen wordt dat de EV uit de markt geprijsd wordt. De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. Het is de duidelijkheid waar BOVAG in Den Haag steeds om vraagt. Afgelopen periode zagen autobedrijven met name bij particuliere EV-kopers de nodige terughoudendheid in de showroom. En dat is jammer omdat we nieuwe EV’s hard nodig hebben om de klimaatdoelstellingen te halen en vooral ook om snel een gebruikte EV-markt te creëren zodat ook mensen met een wat krappere beurs naar een EV kunnen gaan kijken.

PHEV 

Het lijkt er op dat het kabinet de PHEV wil gebruiken om de kosten van verlenging van de gewichtscorrectie voor EV’s te bekostigen. Wat BOVAG betreft gebeurt dat niet via de MRB, maar via de meeropbrengst van de BPM voor PHEV’s die sowieso in het verschiet ligt. Door nieuwe Europese regels inzake een nieuwe, meer realistische verbruikstest gaan PHEV’s namelijk meer BPM betalen. BOVAG vindt het logisch om die meeropbrengst terug te geven aan de automobilist. In dit geval dus in de vorm van een gewichtscorrectie bij MRB voor EV’s tot en met 2030. 

Straftabel

Voorwaarde is wel dat bij invoering van de nieuwe EU-regels voor het meten van CO2-uitstoot bij PHEV’s de specifiek Nederlandse ‘straftabel’ in de BPM verdwijnt. Een compacte PHEV SUV (CO2-uitstoot op papier in de huidige EU testcyclus: 45 g/km) betaalt met die straftabel nu ongeveer 2000 euro BPM. Met diezelfde tabel zou dezelfde auto in 2027 (bij nieuwe EU testcyclus: 120 g/km CO2) liefst 18.000 euro aan BPM gaan betalen. Bij toepassen van de nieuwe EU-meetmethode in combinatie met de reguliere tabel zal de BPM voor dit model zo’n 5.000 euro bedragen. Ter vergelijking: een benzineauto in dit segment heeft een gemiddelde CO2-uitstoot van zo’n 140 g/km, wat overeenkomt met een BPM van ongeveer 8.500 euro.

Verder is het zaak dat de overheid voor de EV-koper en -verkoper ruim vóór 2031 duidelijkheid schept voor de periode daarna. BOVAG zal zich daar nadrukkelijk voor inzetten.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring