Recyclingbijdrage auto's omlaag in 2024, bijdrage autobatterijen blijft gelijk

Laatste update 06 oktober 2023 Leestijd: 4 min

De recyclingbijdrage voor personenauto’s en lichte bedrijfswagens is vanaf 1 januari 2024 vastgesteld op € 20,-. Dat maakt Auto Recycling Nederland (ARN) vandaag bekend. Dat is € 2,50 lager ten opzichte van de huidige € 22,50 per auto.

De afdracht van de recyclingbijdrage is verplicht sinds 1 mei 2021 voor alle auto's en lichte bedrijfswagens die voor het eerst een Nederlands kenteken krijgen en voor gebruikte auto's die uit het buitenland worden geïmporteerd. De beheerbijdragen die deelnemende importeurs volgend jaar betalen voor inzameling en recycling van Li-ion batterijen voor elektrische voertuigen zijn ook bekend; deze blijven gelijk aan dit jaar.

Daling recyclingbijdrage auto's

De recyclingbijdrag wordt betaald als een auto voor het eerst op de Nederlandse markt komt. De bijdrage is bedoeld om alle auto's in Nederland aan het einde van hun levensduur milieuverantwoord te recyclen. Nadat de recyclingbijdrage in 2021 is gedaald van 30 euro naar 25 euro en vorig jaar verder omlaag ging naar 22,50 euro, daalt het bedrag vanaf volgend jaar naar 20 euro. Dit is in lijn met de in 2021 gemaakte afspraken met de overheid en de branche. Met de nieuwe Europese regels over autowrakken, die naar verwachting vanaf 2025 is ingegaan, is nog onduidelijk of dit bedrag ook in de toekomst op dit niveau kan blijven.

Recyclingprestaties afgedankte auto's van 98%

De recyclingbijdrage op auto's wordt door ARN ingezet om aan de wettelijke verplichting van minimaal 95 procent autorecycling en hergebruik te voldoen. Afgedankte auto's in Nederland worden duurzaam gerecycled en vrijwel alle restmaterialen worden nuttig toegepast. ARN heeft samen met autodemontage-, shredder- en recyclingbedrijven mede dankzij de recyclingbijdrag een recyclingpercentage van ruim 98 procent bereikt.

Gelijke beheerbijdrage autobatterijen

De beheerbijdrage voor de inzameling en recycling van Li-ion autobatterijen zijn in 2022 gehalveerd. Reden hiervan was dat autobatterijen langer meegaan dan oospronkelijk verwacht. De huidige tarieven zijn afgestemd op de verwachte toekomstige verplichtingen voor de inzameling en recycling van afgedankte autobatterijen. Om die reden worden de beheerbijdragen die deelnemende auto-importeurs aan ARN betalen voor inzameling en recycling van Li-ion batterijen per 1 januari 2024 niet gewijzigd.

Hergebruik afgedankte autobatterijen

Met de beheerbijdrage is het mogelijk om afgedankte autobatterijen op een duurzame wijze te recyclen. ARN werkt samen met recyclingbedrijven die de wettelijke eis van minimaal 50 procent van het gewicht van lithium-ion batterijen ruimschoots behalen. In 2021 is een recyclingprestatie van 83 procent behaald. De cijfers over 2022 worden binnnenkort bekendgemaakt.
De beheerbijdragen voor Li-ion startaccu’s en aandrijfbatterijen zijn in 2024 (incl. BTW):
  • € 3,- per batterij bij een gewicht ≤5 kg
  • € 5,- per batterij bij een gewicht >5 kg en ≤15 kg (48V categorie)
  • € 8,- per accu bij een accu gewicht >15 kg en ≤25 kg
  • € 25,- per accu bij een accu gewicht >25 kg en ≤100 kg
  • € 45,- per accu bij een accu gewicht >100 kg en ≤350 kg
  • € 55,- per accu bij een accu gewicht >350 kg en ≤600 kg
  • € 65,- per accu bij een accu gewicht >600 kg en ≤900 kg
Ongewijzigde beheerbijdrage voor loodzuur en NiMH-startaccu’s en aandrijfbatterijen
De beheerbijdrage voor loodzuur- en NiMH-startaccu’s en aandrijfbatterijen zijn in 2024 ook ongewijzigd ten opzichte van 2023: € 0,05 (excl. BTW).
 
  Ga voor meer informatie naar de website van ARN.





 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring