Winstwaarschuwing: ontheffing C-rijbewijs zware EV-bestelauto's stap dichterbij

Laatste update 26 oktober 2023 Leestijd: 3 min

De wetgeving voor de vrijstellingsregeling C-rijbewijs voor Zero Emissie (ZE) bestelauto's tot 4.250 kilo, is opnieuw uitgesteld. De exacte datum is onbekend.

Dit zou in de praktijk betekenen dat vanaf 1 januari 2024 voor het besturen van een zwaardere ZE-bestelbus een vrachtwagenrijbewijs C nodig is om de weg op te mogen.
D66 heeft hier eerder al schriftelijke vragen over gesteld en demissionair Minister.Harbers van IenW heeft vervolgens een brief naar de Tweede Kamer gestuurd. Daarin zegt hij dat het niet uitvoerbaar en handhaafbaar is om de tijdelijke gedoogconstructie te verankeren in de bestaande wetgeving. Dit komt mede omdat het voor handhavers niet te controleren is of het extra gewicht van een voertuig daadwerkelijk komt door het batterijpakket.

Winstwaarschuwing

Afgelopen dinsdag is de motie van Tweede Kamerlid Lisa van Ginneken (D66) aangenomen. Haar verzoek aan de regering is om de tijdelijke vrijstelling voor de rijbewijs C-plicht voor zero-emissie bedrijfsvoertuigen te verlengen tot een blijvend Europees juridisch kader is vastgesteld. Ondanks dat de motie door vrijwel de Tweede Kamer is aangenomen, betekent dit niet dat alles nu in kannen en kruiken is. Minister Harbers komt namelijk begin november met een reactie hoe en of de motie uitgevoerd kan worden. Er is dus nog niets geregeld voor na 1 januari.

Proefregeling

Met toestemming van de Europese Commissie is er sinds mei 2019 een zogeheten proefregeling gestart. Op basis hiervan mogen zware, volledig elektrische bestelauto’s voor goederenvervoer tot een GVW van maximaal 4250 kg, met een B-rijbewijs worden bestuurd. Het proefproject had als doel om de inzet van volledig elektrische bestelauto’s in stedelijke gebieden te versnellen. 
De einddatum voor de proef werd vastgesteld op 31 december 2022. Inmiddels is bekend dat de huidige proefregeling wordt vervangen door een wettelijke regeling. De gewenste ingangsdatum van 1 januari 2023 bleek om diverse redenen niet haalbaar. Dat zou 1 juli 2023 worden, vervolgens 1 januari 2024 en onduidelijk is of er nu nationale wetgeving komt of we moeten wachten op Europese wetgeving in 2027/2028.

Overbrugging

Voor de periode tussen 1 januari 2023 en 1 januari 2024 is er een soort van overbruggingsperiode afgesproken. Met Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de politie is de afspraak dat er tot 1 januari 2024 niet gehandhaafd wordt op rijbewijs C. Dit betekent dat bestuurders na deze datum over rijbewijs C moeten beschikken totdat er nieuwe wetgeving is. In de voorwaarden is ook opgenomen dat deelname aan de regeling alleen mogelijk is voor voertuigen geregistreerd voor 1 oktober 2023.

Niet langer

Het gevol is dat voertuigen die voor 1 oktober 2023 worden geregistreerd, tot 1 januari 2024 vrijgesteld blijven. Maar nieuwe voertuigen, geregistreerd in oktober 2023 en later, zijn niet langer vrijgesteld totdat de wetswijziging definitief is. Vanaf 1 januari 2024 is er voor alle voertuigen dus helemaal geen vrijstelling meer. Hierdoor ontstaat er een gat voor ondernemers tot de ingang van de wetgeving.

 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring