Eigen regels autosector 'right to repair' blijven van kracht

Laatste update 10 november 2023 Leestijd: 3 min

Motorvoertuigen, trailers en batterijen worden niet opgenomen in de nieuwe ‘right to repair’-wetgeving. En dat is – hoe gek het wellicht ook klinkt – goed nieuws. Een aantal specifieke verworvenheden voor de automotive sector dreigden hierdoor namelijk te verdwijnen

Met de nieuwe aanpassingen in de zogenoemde 'right to repair’-wetgeving wil Europa verplichten dat producten moeten kunnen worden gerepareerd. Op dit moment kunnen veel producten niet of alleen met heel veel moeite worden gerepareerd en worden daarom afgedankt. En dat is niet duurzaam. 

Weinig problemen

Voor de autosector zijn echter al vele jaren dergelijke regels van kracht. Het repareren van auto’s door uiteenlopende partijen is dan ook heel gebruikelijk en levert weinig problemen op. Deze sectorspecifieke wetgeving waarborgt namelijk dat auto’s door iedere garage of dealerbedrijf te repareren zijn en dat ook onderdelen die niet zelf door de fabrikant zijn geproduceerd (aftermarket), mogen worden gebruikt.

Goed geregeld

De toevoeging van de automotive sector in de wet over het 'recht op repareerbaarheid' zou een forse stap terug zijn voor de sector. Zoals redelijke vergoedingen voor toegang tot reparatie informatie, dit staat onvoldoende tot niet beschreven in de nieuwe richtlijn. Zaken waarvoor BOVAG heeft gestreden, en nog steeds strijdt, zouden op losse schroeven komen te staan, zoals: 

  • laagdrempelige en betaalbare toegang tot data; 
  • het mogen produceren en gebruiken van betaalbare aftermarket onderdelen; 
  • het kunnen melden van problemen over toegang tot informatie bij een daarvoor bestemd loket; 
  • voorkomen van directe sturing van klanten door de fabrikant. 

BOVAG is verheugd dat de Commissie heeft ingezien dat er binnen de automotive sector reeds wetgeving is die het ‘recht op repareren’ goed regelt en deze voorgenomen toevoeging heeft verwijderd. Nog voor het einde van dit jaar zal de aangepaste wet aangenomen worden. 

Staat er op dit vlak dan niks op het wensenlijstje van BOVAG? Natuurlijk wel: 

  • we blijven strijden voor gelijkwaardige toegang tot in-vehicle data, functies en bronnen, 
  • we blijven strijden voor vrije toegang tot de OBD-data, 
  • we blijven strijden voor het gebruik van aftermarket onderdelen. 

 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring