CO2-registratieplicht halfjaar uitgesteld

Laatste update 16 november 2023 Leestijd: 3 min

Werkgevers met honderd werknemers of meer zijn vanaf 1 juli 2024 verplicht om gegevens aan te leveren over woon-werk en zakelijk verkeer van werknemers. Deze verplichting zou begin van het nieuwe jaar ingaan, maar is een halfjaar uitgesteld. Deze nieuwe regel heeft als doel het verlagen van CO2-uitstoot in 2030 met 1,5 megaton.

Registratie

In de rapportage moet worden aangeleverd: alle zakelijk ritten en het woon-werkverkeer van uw werknemers in Nederland. Hieronder vallen alle reizen waar u uw medewerkers een financiële vergoeding voor geeft of waar voor u een voertuig of vervoersbewijs ter beschikking stelt. Het gaat om jaarcijfers van het in dat jaar in totaal gereisde kilometers, met welk vervoermiddel en welke soort brandstof. U hoeft daarbij niet zelf berekening te maken over de CO2-uitstoot, uitsluitend de kilometers.

De cijfers moeten worden aangeleverd op een digitaal platform van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Dit moet uiterlijk op 30 juni van het daarop volgende kalenderjaar gebeuren. Dus wanneer de registratieplicht op 1 juli 2024 ingaat, moeten de cijfers worden aangeleverd op 30 juni 2025.

Uitvoering

BOVAG heeft al een aantal keer de vraag gehad of er iets van een tool komt om aan deze registratie te gaan voldoen. De werkwijze in de handreiking is volgens onze inschatting prima werkbaar. Met een uitvraag aan medewerkers en gegevens vanuit de salarisadministratie en/of een eventuele leasemaatschappij heb je alles wat je nodig hebt in kaart. En naar verwachting komt er nog een wat handzamer format voor de handreiking aan.  
 
Een andere optie is om gebruik te maken van één van de commerciële apps die inmiddels bestaan. Vaak hebben deze apps een breder doel en kan bijvoorbeeld ook de registratie van thuiswerkdagen en kantoordagen goed worden bijhouden. Het is een eigen afweging of de kosten en gemak van zo’n app opwegen tegen de meerwaarde.  

Waarom registreren?

De registratie geeft inzicht geven in de gebruikte brandstoffen en het aantal gereisde kilometers van medewerkers in grote bedrijven. Daaruit is vervolgens te concluderen waar mogelijkheden tot reductie van CO2-uitstoot ligt. Het plan leidde in september 2022 al tot Kamervragen en is vervolgens meerder keren uitgesteld. Lees ook: Kamervragen rond kilometerregistratie.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring