Nettoresultaat Bovemij negatief maar positief operationeel resultaat  

Laatste update 31 maart 2023 Leestijd: 2 min

Bovemij boekte over 2022 een negatief resultaat van € 14,4 miljoen. En dat is volgens de brancheverzekeraar geheel te wijten aan een verlies van tien procent op de beleggingen, in lijn is met de ontwikkelingen op de financiële markten in 2022. Het resultaat uit de bedrijfsvoering was € 21,2 miljoen in de plus. Met name te danken aan een solide groei in premies voor auto- en fietsverzekeringen voor consumenten.

Volgens Bovemij ceo Hans Coffeng, heeft het bedrijf vorig jaar een operationeel resultaat behaald dat vergelijkbaar is met het pre-corona niveau. "Onze combined ratio is met ruim negentig procent goed. Deze is gestegen omdat een aantal corona-effecten gedurende het jaar zijn weggeëbd. Meer asfaltkilometers vertaalden zich in meer schades, waarvan de herstelkosten door de hoge inflatie ook duurder zijn geworden. De toename van met name diefstallen van elektrische fietsen in Nederland had ook impact. Bovemij staat er niettemin goed voor, zoals ook blijkt uit de solvabiliteit van 213 procent bij de schadeverzekeraar." 


Fietsmarkt 

"Met onze kernactiviteiten hebben we goede resultaten behaald. In de snelgroeiende fietsmarkt is het aantal lopende verzekeringen met bijna tien procent gestegen. In 2022 is ruim één op de vier verkochte elektrische fietsen via ENRA verzekerd. Ook in Duitsland en België zetten we in deze markt belangrijke stappen met een sterke groei in het aantal verkochte polissen. Verder zijn we het afgelopen jaar succesvol geweest met verzekeringsproducten die autobedrijven aan hun klanten kunnen verkopen. Ook zien we een toename in onderhoudsabonnementen en verlengde garanties." 
 

White label lease 

Bovemij greep afgelopen jaar in, in de financieringsportefeuille. Coffeng: "De herfinanciering van onze portefeuille is begin 2023 succesvol afgerond. We verwachten dit jaar weer te groeien, onder meer via de introductie van een nieuw ‘white label’ leaseproduct. Hiermee geven we middelgrote autobedrijven de mogelijkheid hun eigen leaseproducten aan hun klanten aan te bieden.’ 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring