De waarde van een exitgesprek 

Laatste update 12 april 2023 Leestijd: 3 min

Het is meestal niet leuk als een medewerker vertrekt bij uw bedrijf. Door te achterhalen waarom hij of zij ontslag heeft genomen, kunt u mogelijke verbeterpunten ontdekken die niet alleen voor zittende medewerkers waardevol zijn, maar ook voor toekomstige collega's. Voer daarom een exitgesprek met vertrekkende medewerkers. 

Een ontslag kunt u niet altijd voorkomen. Medewerkers kunnen verschillende redenen hebben om uw bedrijf te verlaten: het tijdelijke dienstverband loopt af, een medewerker is zelf op zoek naar een nieuwe uitdaging, kan elders meer verdienen of de medewerker heeft het niet naar zijn zin binnen het uw bedrijf. Vooral in tijden van arbeidskrapte is het zonde als medewerkers, die met veel moeite binnen zijn gehaald, snel vertrekken bij uw bedrijf. Een exitgesprek kan opheldering geven. De vertrekkende medewerker kan mogelijk een goed beeld geven van wat er speelt onder het personeel. Informatie waarmee u de bedrijfsvoering  kunt verbeteren, bijvoorbeeld door te kijken naar werkomstandigheden en arbeidsvoorwaarden. 

Ook kan het exitgesprek voor beide partijen een positieve afsluiter van het dienstverband zijn. De medewerker voelt zich namelijk gehoord. En omdat u naar zijn of haar verhaal luistert met de intentie de informatie te gebruiken, voelt de medewerker zich gewaardeerd. Als de medewerker met een goed gevoel uw bedrijf verlaat, is de kans groter dat de medewerker in de toekomst terug zou willen keren en dat zal hij of zij zich tegenover anderen positief uitlaat over uw bedrijf. 

Tips voor een succesvol exitgesprek 

  • Stel zoveel mogelijk neutrale of open vragen en stel vragen die antwoorden opleveren waar je actie op kunt ondernemen
  • Ga het gesprek in met een objectieve blik en geef de medewerker het gevoel dat alles gezegd kan worden (ook als dat niet leuk is om te horen)
  • Bereid het gesprek goed voor en zorg voor structuur in het gesprek
  • Plan het gesprek bij voorkeur in als de medewerker nog in dienst is en rond het gesprek positief af
  • Gebruik de feedback van de medewerker om verbeteringen aan te brengen

Meer informatie? 

De SER heeft recent een Handreiking over Exitgesprekken gemaakt. In de handreiking staan voorbeeldvragen en aandachtspunten voor het exitgesprek. 

Heeft u andere vragen of wilt u meer informatie over het voeren van een exitgesprek? Neem dan contact op met BOVAG Ledenadvies via 030-65 95 300 of via ledenadvies@bovag.nl

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring