De subsidie elektrische trucks schiet tekort, ondanks de wil van de logistieke sector om te verduurzamen

Laatste update 06 april 2023 Leestijd: 2 min

Een duidelijk signaal: de pot waaruit de aanschafsubsidie voor Zero-Emissie Trucks (AanZET) voor het komende jaar wordt betaald was al binnen negen uur leeg. De dertig miljoen die is vrijgemaakt was vrijwel meteen in zijn geheel vergeven: volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werd er voor maar liefst honderdtwintig miljoen aan subsidie aangevraagd. 

De wil om te verduurzamen is er, maar de financiële middelen om dit te realiseren blijven achter. Om hier nu al op in te spelen vraagt BOVAG het kabinet om de financiële middelen die in de toekomst voortvloeien uit de vrachtwagenheffing nu al beschikbaar te stellen om de sector te verduurzamen met een uitbreiding van de AanZET-subsidie. "Op die manier ondersteun je ondernemers in de transitie naar een duurzame sector. Daarnaast houden we onze branche toekomstbestendig en lopen we voorop, in plaats van achter de feiten aan", aldus Aad Verkade, branchemanager Truckdealers bij BOVAG.

De nieuwe elektrische truck is essentieel met het oog op de zero-emissie stadslogistiek van de toekomst. En de vraag is er absoluut: vervoers- en transportbedrijven willen, waar mogelijk, de stap zetten naar een duurzaam wagenpark. Er is in de steden van de toekomst immers vrijwel alleen nog maar ruimte voor trucks en bestelwagens die emissieloos de weg op kunnen. 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring