BOVAG in de media over autoklimaatplannen

Laatste update 20 april 2023 Leestijd: 2 min

Vele reuring in de media deze week over uitgelekte ideeën van minister Jetten om de automobiliteit versneld te vergroenen. BOVAG werd her en der om een reactie gevraagd. 

Samengevat luidt de BOVAG-reactie dat we de doelstellingen onderschrijven, maar blijven hameren op het belang van stimuleren en dus ook subsidiëren van verduurzaming van vervoer, waar nu alleen sprake lijkt te zijn van straffen, normeren en duurder maken. Dat is cruciaal omdat anders de consument afhaakt. En als er geen draagvlak is onder de burger, dan raken de klimaatdoelen juist verder uit het zicht.

BOVAG is voorstander bijmengen van hernieuwbare brandstoffen, met name voor diesel, want dat kan een goede bijdrage kan leveren aan CO2-reductie. De bijkomende kostenverhoging als gevolg hiervan moet echter gecompenseerd worden met een verlaging van de accijnzen.

Natuurlijk kost stimuleren, subsidiëren en compenseren geld. Maar dat is er. Er is immers Klimaatfonds met 35 miljard euro in kas, daarvan gaat op dit moment slechts 52 miljoen euro (afgerond nul procent) naar mobiliteit. Terwijl de sector mobiliteit volgens adviseurs aan het kabinet aan de lat staat voor een extra stap van 40 procent CO2-reductie.

BOVAG in de media:

Lees ook:

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring