Wat te doen als werkgever bij loonbeslag van een medewerker?

Laatste update 14 oktober 2022 Leestijd: 3 min

Met de hoge gasprijzen en de stijgende inflatie krijgen steeds meer huishoudens financiële zorgen. Als dat bij één van uw medewerkers speelt, levert dat ongetwijfeld een hoop stress op. Dat beïnvloedt de productiviteit op de werkvloer en het ziekteverzuim op een negatieve manier. En daarnaast kunt ook met een loonbeslag worden geconfronteerd. Wat dat is en wat u daarmee moet, leest u hier.

Een medewerker die ook na herinneringen en aanmaningen een financiële verplichting niet nakomt, kan te maken krijgen met een loonbeslag. Een rechter heeft dan bepaald dat een schuldeiser beslag mag leggen op het loon. Het loon wordt dan niet meer aan de medewerker betaald, maar aan de beslaglegger. Natuurlijk moet de medewerker nog wel in zijn basisbehoeften kunnen voorzien en daarom heeft hij recht op een minimumbedrag. Dat wordt de ‘beslagvrije voet’ genoemd en maakt u nog wel naar de medewerker over. Hoe hoog die beslagvrije voet is, is hier te berekenen.  

Informatieverzoek en loonbeslag 

Als de rechter een loonbeslag heeft uitgesproken neemt een deurwaarder contact met u op. Vaak wordt er in eerste instantie een verzoek om informatie gedaan. Er wordt dan onder andere gevraagd of deze persoon bij u werkt, of er salaris wordt betaald en zo ja in welke frequentie (per vier weken/per maand). Op basis van deze informatie besluit de schuldeiser/deurwaarder of een loonbeslag zinvol is. U bent verplicht om mee te werken aan dit verzoek tot informatie.  

Als er daadwerkelijk beslag op het loon wordt gelegd, krijgt u van de deurwaarder een beslagexploot en het vonnis waarin het loonbeslag is uitgesproken. Dit kan ook digitaal zijn. U wordt om een verklaring gevraagd, dat is een document dat u van de deurwaarder krijgt. Daarin zet u onder andere de hoogte van bedrag dat u kunt overmaken. Binnen acht dagen na het beslagexploot krijgt uw medewerker ook een bericht van de deurwaarder over het loonbeslag.  

Wettelijk verplicht 

U bent verplicht om mee te werken aan het loonbeslag. Als u dat niet doet, kunt u veroordeeld worden tot betaling van het bedrag waarvoor het loonbeslag is gelegd. Ook kunt u aansprakelijk worden gesteld voor eventuele aanvullende schade.  

Gevolgen 

Een loonbeslag is voor zowel u als de medewerker erg vervelend. U krijgt te maken met een paar uur aan administratie en die kosten kunt u op niemand verhalen. Daarnaast is het voor uw medewerker een stressvolle periode. Lees in ons dossier Mijn BOVAG - Geldzorgen bij medewerkers hoe u geldzorgen bespreekbaar kunt maken en welke dienstverlening er op dit gebied allemaal is.  

Heeft u vragen over een loonbeslag of geldzorgen bij uw personeel? Neem dan contact op met BOVAG Ledenadvies via 030 – 65 95 300 of ledenadvies@bovag.nl.  

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring