Welk online advertentieplatform past bij u? 3 tips om het ontdekken 

Laatste update 07 november 2022 Leestijd: 3 min

Het is niet alleen belangrijk dat uw advertenties piekfijn in orde zijn, maar ook dat een advertentieplatform bij uw bedrijf past. Geen idee hoe u hierachter komt? Deze tips helpen u het ontdekken. 

1. Turf uw leads

U adverteert natuurlijk om mensen naar uw showroom te trekken. Misschien heeft u een systeem dat per platform bijhoudt hoeveel klanten contact zoeken en een bezoek brengen. Handig, maar zo’n ‘leadmanagmentsysteem’ registreert niet wanneer iemand u op een site heeft gezien en vervolgens buiten dit platform om een afspraak maakt. Hierdoor heeft u geen compleet beeld van hoe uw platforms presteren. 

De oplossing is even simpel als geniaal: maak een lijst van de sites waarop u adverteert en leg hem neer bij de koffieautomaat. Willen showroombezoekers koffie? Vraag ze dan meteen waar ze u hebben gevonden. Of nog beter: vraag het meteen bij binnenkomst. Hun antwoord turft u af op de lijst. Let wel op dat u deze vraag aan élke klant stelt. Anders zijn uw cijfers niet betrouwbaar. 

2. Maak per platform een kosten-batenanalyse

Meten is weten. Pak daarom de facturen van de platforms erbij en maak een overzicht van de kosten en baten per site. Hoeveel geld en moeite investeert u per platform en hoeveel showroombezoeken en verkopen krijgt u hiervoor terug? Zo’n overzicht maakt u bijvoorbeeld met Microsoft Excel. Voor het gemak hebben we twee sjablonen gemaakt die u aan kunt passen op uw eigen situatie: 

3. Overweeg of hulp waardevol is 

Nog een belangrijke vraag: helpen de platforms u met uw zichtbaarheid? Bij sommige sites kunt u bijvoorbeeld tegen betaling bovenaan staan of krijgt u tips om op te vallen tussen de rest. Ook zijn er platforms die laten zien hoe uw advertenties presteren ten opzichte van uw concurrenten. Ga bij elke site na of de hulp die zij bieden waardevol genoeg voor u is. 

Meer weten?

Wilt u meer weten over succesvol online adverteren? Download gratis onze whitepaper ‘Zo maak je van online advertenties echte winnaars’.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring