De pagina wordt geladen...
Decennialang waren de Nederlandse verkoopstatistieken van nieuwe auto’s qua brandstofsoort zeer overzichtelijk: 4 op de 5 was een benzine, tussen de 15 en 20 procent betrof een diesel en een paar procent reed met een LPG-tank de showroom uit. De laatste 5 jaar zijn de verhoudingen fundamenteel veranderd. In 2022 is 1 op de 5 nieuwe personenauto’s volledig elektrisch, minder dan 40 procent is een benzine, het aandeel hybride neemt sterkt toe en het dieselaandeel is verwaarloosbaar.
Uit de gegevens van BOVAG en RDC blijkt dat in de eerste tien maanden van dit jaar slechts 100.443 nieuwe personenauto’s werden afgeleverd die puur en alleen op benzine rijden. In 2018 waren dat er in dezelfde periode nog bijna 300.000, met een aandeel in nieuwverkoop van 76,5 procent. Nu betreft dus nog geen 40 procent van de registraties een benzineauto. Een jaartje eerder, in 2017, vonden tussen januari en oktober bijna 65.000 nieuwe diesels hun weg naar een Nederlandse klant, oftewel 18 procent van het verkooptotaal. Dit jaar zijn dat er tot en met oktober 4.106 en bedraagt het marktaandeel 1,6 procent.
Hybrides -met en zonder stekker- worden in rap tempo de standaard, aangezien zij dit jaar met bijna 95.000 stuks al goed zijn voor ruim 37 procent van alle registraties. 5 jaar geleden was het marktaandeel nog geen 5 procent. Destijds betrof in de eerste tien maanden van het jaar (2017) minder dan 2 procent een volledig elektrisch model, oftewel minder dan 6.000 exemplaren. Intussen is 20,8 procent van alle nieuwe personenauto’s een elektrische en dat zijn er dit jaar tot en met oktober in absolute aantallen 52.771. Zodoende heeft bijna 3 op 5 nieuwe auto’s dit jaar een elektromotor aan boord, in hybride dan wel volledig elektrische vorm. De interesse voor LPG lijkt de laatste jaren enigszins opgeleefd, hoewel het nog immer om bescheiden volumes gaat. Wellicht onder invloed van de gestegen brandstofprijzen gaat het in 2022 tot nu toe om ruim 1.700 nieuwe LPG-auto’s en dat is 0,7 procent van de markt, hetzelfde aandeel als vorig jaar. Op het dieptepunt in 2019 werden in de eerste tien maanden slechts 495 nieuwe auto’s op LPG geregistreerd. Waterstof neemt nog geen grote vlucht: dit jaar werden er 85 van dit soort personenauto’s afgeleverd.