BPM op bestelauto per 2025 maar verhoging mrb bestelauto’s teruggedraaid 

Laatste update 10 november 2022 Leestijd: 2 min

De BPM-vrijstelling voor ondernemers die een nieuwe bestelauto kopen verdwijnt per 2025. De bij Prinsjesdag aangekondigde aanvullende verhoging van de motorrijtuigenbelasting voor bestelauto’s gaat echter niet door. Deze conclusie valt te trekken uit het Tweede Kamerdebat van deze week over het Belastingplan 2023. De zware druk van het bedrijfsleven, aangevoerd door VNO-NCW en MKB Nederland, heeft tot deze aanpassing door het kabinet geleid. Hiermee is een lastenverzwaring van 364 miljoen euro voorkomen. Deze en volgende maand stemmen de Tweede en Eerste Kamer over dit voorstel.

In het coalitieakkoord van Rutte IV stond al aangekondigd dat de bpm-vrijstelling van ondernemers (voor niet-elektrische bestelauto’s) zou worden afgeschaft. Hiermee zou in totaal 2,2 miljard euro extra de staatskas in moeten vloeien en de CO2 uitstoot in 2030 met 0,7 mton worden verminderd. In het Belastingplan van 2023 was dit concreet uitgewerkt met een op CO2 gebaseerde BPM voor bestelauto’s per 2025, mét daarbij een nog niet eerder aangekondigde verhoging van de motorrijtuigenbelasting.

Het bedrijfsleven heeft afgelopen maanden getracht de afschaffing van de BPM-vrijstelling voor bestelauto’s van ondernemers tegen te houden. Die suggestie heeft de politiek niet overgenomen. Wel wordt in de aanloop naar de invoering per 2025 nog een keer goed gekeken naar het aanbod EV-bestelauto's op de nieuwmarkt.

Het kabinet is het bedrijfsleven dus wel tegemoetgekomen door de aangekondigde verhoging van de motorrijtuigenbelasting op bedrijfswagens niet te verhogen. De lastenverzwaring voor het bedrijfsleven wordt daarmee beperkt tot in totaal 1,8 miljard euro. Eind december wordt hierover definitief een besluit genomen. 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring