Online verkopen: strengere regels voor reviews vanaf 28 mei

Laatste update 20 mei 2022 Leestijd: 4 min

Er komen strengere regels voor ondernemers die een webshop hebben. Dit heeft te maken met Europese wetgeving die vanaf 28 mei ook in de Nederlandse wetgeving wordt geïmplementeerd. Daarmee wordt de consument beter beschermd en kan er betere handhaving plaatsvinden als een webshop zich niet aan de regels houdt. Bovendien zijn de nieuwe regels beter afgestemd op digitale ontwikkelingen.

De wet waar het om gaat, is de Implementatiewet Modernisering Consumentenbescherming. Er zijn daarin een aantal bestaande Europese richtlijnen aangepast, die relevant kunnen zijn voor BOVAG-ondernemers met een website of webshop. 

Reviews

In uw webshop kunt u consumentenbeoordelingen (reviews) van een product of dienst laten zien. Als u dit doet, moet u de klant daar ook informeren over hoe u controleert dat deze reviews afkomstig zijn van mensen die daadwerkelijk het product hebben gekocht en gebruikt. Als deze informatie ontbreekt, kan dit worden gezien als een oneerlijke en dus verboden handelspraktijk. U moet vertellen hoe u controleert dat de review echt is, hoe deze wordt verwerkt (bijvoorbeeld of alle beoordelingen worden getoond of een selectie), of een beoordelaar is betaald voor de review en of deze persoon wordt beïnvloed door een contract met u als verkoper. Leg uit welke stappen u onderneemt om verdachte patronen te signaleren (zoals identieke teksten in meerdere reviews, het stelselmatig intrekken van negatieve beoordelingen of groot aantal beoordelingen in korte tijd) en daarop te handelen. Het is verboden om valse aanbevelingen en beoordelingen te (laten) plaatsen of om een misleidende manier weer te geven, door bijvoorbeeld alleen positieve reviews te laten zien.

Gepersonaliseerd aanbod

Op uw website kunt u de klant een persoonlijk aanbod van producten of diensten laten zien, op basis van een algoritme dat koopgedrag, recente zoekopdrachten of de woonplaats van een klant bijhoudt. U bent verplicht voordat die persoon een overeenkomst met u sluit om te informeren over dat er sprake is van een gepersonaliseerd aanbod, dat is gebaseerd op persoonlijke voorkeuren. Dat geeft de klant de kans om ergens anders op zoek te gaan naar een aanbieding waarbij persoonlijke voorkeuren of gegevens geen rol spelen.

Betalen met persoonsgegevens

Wanneer u een gratis product of dienst aanbiedt en een klant betaalt met zijn persoonsgegevens, is het consumentenrecht nu ook van toepassing. Dat betekent dat u als ondernemer informatie moet geven over de kenmerken van de dienst, de duur van het contract en hoe dat kan worden beëindigd. Consumenten hebben het recht om binnen veertien dagen de overeenkomst zonder reden te ontbinden.

Boete

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) en Autoriteit Financiële Markten (AFM) treden op als handhaver van de regels en kunnen een boete uitdelen. Houd u dus aan de regels. De maximumboete voor een overtreding kan oplopen tot vier procent van de jaaromzet in de betreffende lidstaat/lidstaten of twee miljoen euro.

Binnenkort: prijzenregels bij aanbiedingen

De bovenstaande nieuwe verplichtingen gaan per 28 mei 2022 in. Binnenkort (het is nu nog niet precies bekend wanneer) komt er nog een nieuwe verplichting uit de Europese regels bij, namelijk over van/voor-aanbiedingen. U mag een klant in uw webshop niet misleiden bij een aanbieding. Als u korting geeft op een product en u zowel de oude als de nieuwe prijs vermeldt (bijvoorbeeld: afgeprijsd van € 200 naar € 100), mag de oude prijs niet zomaar een prijs zijn. Het product moet minimaal de afgelopen dertig dagen de oude ‘referentieprijs’ hebben gehad. U hoeft overigens niet de eerder gehanteerde prijs te noemen. Het is toegestaan om een prijsvergelijking te maken met een concurrent of de korting ten opzichte van de adviesprijs te noemen. 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring