Hoger rendement autodealers in tweede coronajaar

Laatste update 25 maart 2022 Leestijd: 4 min

Uit de BOVAG Branche Barometer van BOVAG Autodealers blijkt dat de gemiddelde nettowinst per dealervestiging afgelopen jaar 1,78 procent bedroeg, tegen 0,87 procent in het eerste coronajaar 2020. Zonder NOW-steun bedroeg in 2021 het rendement 1,45 procent. Autodealers werden geconfronteerd met leveringsproblemen en hogere prijzen voor auto’s en onderdelen. Daardoor namen weliswaar de winst en marges toe, maar ook de onzekerheid.

Daar waar de sector in 2020 voornamelijk last had van vraaguitval door de coronapandemie en logistieke verstoringen als gevolg van wereldwijde coronamaatregelen, stak afgelopen jaar een nieuw probleem de kop op. Door de aantrekkende economie en de mondiale digitaliseringsslag ontstonden tekorten aan computerchips, waardoor de orderboeken wel vol zijn gelopen, maar auto’s simpelweg niet geleverd konden worden. Veel klanten namen vervolgens de wijk naar jonge occasions - een markt die in heel Europa sinds de uitbraak van corona sowieso al onder druk stond - en ook in dat segment nam de beschikbaarheid af en namen de prijzen toe. Per vestiging namen de gemiddelde algemene en huisvestingskosten echter wel met respectievelijk 0,5 en 0,2 procentpunt af. 

Zorgen om voorraad

Beperkte beschikbaarheid zorgde in 2021 voor hogere gemiddelde verkoopprijzen van zowel nieuwe (plus 18 procent) als gebruikte (plus 11 procent) auto’s inclusief hogere marges. Bovendien was het aandeel van (plug-in) hybride en elektrische voertuigen groter en daalde het aandeel van het goedkopere A-segment verder. De bruto marge per transactie (BMT) steeg ten opzichte van 2020 dan ook ruim 18 procent, de gemiddelde statijd van de voorraad nieuwe auto’s daalde van 88 naar 48 dagen (!) en die van de occasionvoorraad van 89 naar 79 dagen. De omloopsnelheid van de voorraad nieuw steeg van 4,2 naar 7,7 en die van gebruikt van 4,1 naar 4,6. Die cijfers illustreren dat de voorraden flink afgenomen zijn en dat baart steeds meer zorgen. Vanwege de hogere marges - als gevolg van de beperkte beschikbaarheid - steeg het resultaat van de afdeling verkoop daarentegen met maar liefst 48 procent ten opzichte van 2020.  

Aftersales plust

In het magazijn steeg het gemiddelde resultaat met ruim 11 procent, grotendeels als gevolg van hogere prijzen, terwijl in de werkplaats gemiddeld bijna 12,5 procent meer winst werd genoteerd. De bezettingsgraad, de productiviteit en de efficiency namen toe en daardoor steeg ook het aantal gefactureerde uren per monteur, met bijna 5 procent tot 1.316 uren. De absorptieratio, oftewel de mate waarin aftersales de algemene kosten dekken, nam toe van ruim 70 naar 77,5 procent. 

Hoger risico

Voorzitter Bert de Kroon van BOVAG Autodealers benadrukt dat de cijfers veel problemen verhullen: “We hebben dan wel het hoogste gemiddelde rendement sinds 2009 gerealiseerd, dat cijfer behoeft wel vele kanttekeningen. De risico’s zijn namelijk ook substantieel toegenomen en het is nagenoeg onmogelijk om te voorspellen wat er dit en volgend jaar gaat gebeuren. Enerzijds door crisis op crisis waarmee we geconfronteerd worden, anderzijds door de vele aanstaande wijzigingen in dealernetwerken. Denk daarbij aan de agentschappen die veel merken in het vooruitzicht hebben gesteld. Bovendien bestaat een flink deel van het gerealiseerde rendement uit NOW-steun en de beschikbaarheid van zowel nieuwe als gebruikte auto’s gaat pijn doen.”  

Productiviteit moet omhoog

Volgens De Kroon is er ook nog veel werk aan de winkel in de werkplaats: “De productiviteit in de werkplaats moet omhoog. Het aantal gefactureerde uren per monteur is dan wel gestegen, het ligt desondanks na 2020 op het laagste niveau ooit. Ik wil er graag op wijzen dat schaalvergroting tegelijkertijd meer focus op de werkvloer behoeft, om zo de betrokkenheid en motivatie van medewerkers op peil te houden. Daar is het programma ‘Werken aan Aftersales’ van Innovam overigens uitermate geschikt voor en dat heeft in de praktijk ook al z’n vruchten afgeworpen. Ik raad alle collega’s aan daar gebruik van te maken.” 

Bert de Kroon op BNR

Voorzitter van BOVAG Autodealers Bert de Kroon is op vrijdag 25 maart om 15.00 uur te gast bij de De Nationale Autoshow op BNR om te praten over het dealerrendement. 

 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring