Confronteert uw bank u met sealbagstops of afstortlimieten? Dit kunt u doen

Laatste update 31 maart 2022 Leestijd: 3 min

Steeds meer BOVAG-leden krijgen telefonisch en schriftelijk van hun bank te horen dat de acceptatie van en afstorten van contant geld binnen enkele maanden (drastisch) wordt afgebouwd. Dit kan niet zomaar. BOVAG heeft daarom contact met De Nederlandsche Bank (DNB) over dit onderwerp. In dit bericht leggen we u uit wat u daarnaast zelf kunt doen.

BOVAG constateert dat er steeds meer digitaal wordt betaald en wil dat ook graag ondersteunen. We zien echter ook dat het digitale betalingsverkeer nog niet overal wordt gefaciliteerd (denk aan import of export van auto’s). Bovendien is niet iedere consument vertrouwd met digitale betalingen waardoor er nog steeds consumenten zijn die de voorkeur geven aan contant geld. Cash geld blijft daarom een belangrijk – en tevens wettig – betaalmiddel (u bent overigens niet verplicht om contant geld te accepteren).

Hoewel contant geld dus een wettig betaalmiddel is, krijgt BOVAG signalen van leden die worden geconfronteerd met sealbagstops en afstortlimieten. Omdat dit niet zo maar mag, heeft BOVAG contact opgenomen met DNB. In zo’n situatie kunt u ook zelf actie ondernemen:

1. Check of uw bank aan de voorwaarden heeft voldaan 

  • Er kan alleen sprake zijn van een afsluiting van de sealbagservice en of beperking van het percentage cash wanneer uw bank aan de volgende voorwaarden heeft voldaan:   
    • Er heeft bij excessief cashgebruik vooraf een gesprek met u plaatsgevonden.
    • De bank heeft u kunnen uitleggen waarom zij vindt dat er sprake is van excessief cashgebruik.
    • U heeft het cashgebruik niet aannemelijk kunnen of willen maken (lees hieronder hoe u cashgebruik aannemelijk maakt).
    • Uw bank heeft DNB vooraf geïnformeerd over de op te leggen maatregel.
Zo maakt u cashgebruik aannemelijk
Hier gelden de voorwaarden van de bank. Vraag uw bank altijd eerst in een gesprek waarom zij vindt dat er sprake zou zijn van excessief cashgebruik (bijv. vergelijking van ‘soortgelijke ondernemers’). 

2. Neem contact op en maak bezwaar   

  • Neem contact op met uw bank en maak bezwaar tegen de aangekondigde maatregel. 
  • Geef aan dat u via BOVAG (anoniem) contact met DNB hebt opgenomen en dat DNB heeft aangegeven dat u contact moet opnemen met de bank. 
  • Leidt het contact niet tot verbetering (check bovenstaande punten), meld dit dan opnieuw bij BOVAG. 
  • BOVAG kan de casus aan DNB voorleggen, die het bestuur van uw de bank hierop kan aanspreken.   

BOVAG Ledenadvies helpt u

Loopt u vast of verloopt het contact met de bank onbevredigend, laat dit dan weten aan BOVAG Ledenadvies via ledenadvies@bovag.nl of 030-6595300. De signalen worden anoniem opgepakt en besproken met DNB.

 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring