Werkbezoek staatssecretaris in teken van gebruikte elektrische auto

Laatste update 30 juni 2022 Leestijd: 3 min

Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat was deze week op uitnodiging van BOVAG-voorzitter Han ten Broeke te gast bij de Haagse dealer Wittebrug. Doel van het bezoek was kennismaking met BOVAG en met de uitdagingen in de autosector. Verduurzamen van de automobiliteit stond daarbij bovenaan de agenda. De staatssecretaris sprak onder meer met de directie, een verkoper en een koper van een gebruikte elektrische auto (EV).

Daarbij ging het over de beschikbaarheid en betaalbaarheid van nieuwe en gebruikte EV's en over het halen van klimaatdoelen. Han ten Broeke legde onder meer uit dat je de nieuwverkoop van EV's moet blijven stimuleren, ook na 2025. Sterker, dat er qua subsidie wel een tandje bij kan, wil je binnen afzienbare tijd een gezonde en ruime occasionmarkt hebben. En die is nodig om ook particulieren met een wat smallere beurs te kunnen verleiden om op elektrisch rijden over te stappen. De staatssecretaris gaf blijk van een grote ambitie om mobiliteit versneld te vergroenen. In de week voor het bezoek had ze daartoe het beschikbare subsidiegeld voor de aanschaf van elektrische trucks al naar voren getrokken. BOVAG hield een pleidooi om ook bij de subsidie voor elektrische personenauto's het beschikbare budget nú beschikbaar te maken in plaats van het op te potten voor volgende jaren. Het vorig jaar gepresenteerde alternatieve autobelastingplan van ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA kwam daarbij opnieuw op tafel. BOVAG en de staatssecretaris stelden vast dat ze een gezamenlijk belang hebben om de ingroei van de EV in het wagenpark te versnellen, onder meer om zo tijdig de gewenste elektrische tweedehandsmarkt te creëren. En ze blijkt bereid te zoeken naar extra maatregelen en budget. Ze stak daarbij de hand uit naar de branche om dat plan gezamenlijk te maken. Wordt kort na de zomer vervolgd. 

Lease

Wat betreft het proefbalonnetje van de staatssecretaris waarover de Telegraaf deze week berichtte om leaserijders al in 2025 te verplichten in een EV te gaan rijden, zegt Han ten Broeke het volgende: "Vooropgesteld: wij zijn in deze fase van de transitie geen voorstander van verbieden of uitsluiten. Bovendien wekt zo’n maatregel altijd marktverstorend: we zitten nog steeds in een overgangsfase, met nog steeds een beperkt aanbod elektrische auto’s. Belangrijker is: wil je zo’n maatregel laten werken, dan moet de zakelijk rijder niet ook nog opgescheept worden met hogere lasten omdat de bijtelling na 2025 voor EV naar 22 procent gaat. In 2025 heeft de EV immers nog steeds een hogere aanschafprijs. Dus als je dit al doet dan moet je naar eerlijkere – lees lagere - EV bijtelling kijken. Anders jaag je mensen uit de lease-auto en die heb je nu juist nodig om een gezonde tweedehandsautomarkt voor EV te realiseren. Daarnaast moet de regeling wel een hardheidsclausule hebben, als voor bepaalde toepassingen in bedrijven de EV nog geen oplossing biedt."

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring