Fysieke winkel belangrijkste kanaal voor aanschaf e-bike

Laatste update 02 juni 2022 Leestijd: 2 min

De fysieke fietsenwinkel is nog steeds de belangrijkste informatiebron voor consumenten bij de aankoop van een e-bike. Internet staat op de tweede plaats. De winkel wordt met name gebruikt om de fietsen te bekijken en testen. Ook speelt de verkoopmedewerker in de winkel een belangrijke rol bij het inwinnen van informatie en advies. Dit komt uit de cijfers uit de jaarlijkse GFK E-bike Monitor. 

De consument oriënteert zich uitgebreid voor de aankoop van een e-bike door allerlei bronnen te raadplegen. Met name consumenten die voor het eerst een e-bike kopen hebben behoefte aan veel informatie voordat ze een definitieve keuze maken. De fysieke winkel is de belangrijkste informatiebron. Internet staat op de tweede plek. Bijna dertig procent wint ook bij vrienden, familie of bekenden informatie in.

90% maak een proefrit

Een proefrit is belangrijk bij de aanschaf van een e-bike. Ruim negentig procent van de kopers die een fysieke winkel bezoekt, maakt een proefrit. Dit verklaart ook het belang van de fysieke winkel. 

Verschillen met Duitsland en België 

Waar in Nederland de fysieke winkel op nummer één staat in het oriëntatieproces, wordt in België en vooral in Duitsland een gevarieerder palet aan informatiebronnen gebruikt. Daar is de fysieke winkel ook een belangrijk informatiepunt, maar minder belangrijk dan in Nederland. In Duitsland zijn vrienden, familie of bekenden zelfs een belangrijkere informatiebron dan de fietsenwinkel. In alle drie de landen wordt de fysieke winkel vooral bezocht om een proefrit te maken. In Duitsland maakt bijna negentig procent van de kopers een proefrit in een fysieke winkel, in België is dat iets minder dan tachtig procent.

Kijk hier voor meer informatie over het GFK-onderzoek. 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring