BOVAG over besluitvorming Omgevingswet: “Niet de datum, maar een goed werkend digitaal loket moet leidend zijn”

Laatste update 08 juli 2022 Leestijd: 4 min

Bij de besluitvorming over de invoering van de Omgevingswet moet een goed werkend en ondernemersvriendelijk digitaal loket (DSO) leidend zijn, niet de datum van invoering. Dat zegt Hannie Stappers van BOVAG in aanloop naar de stemming in de Eerste Kamer over de invoering van die wet per januari 2023. "Onze leden mogen niet de rekening gepresenteerd krijgen van overhaaste besluitvorming.” BOVAG pleit daarom voor een zogeheten ‘kritieke pad-planning’, waarbij de invoeringsdatum gebaseerd is op de minimale tijd die nodig is om het DSO goed werkend te krijgen. “Dat is bij dit soort grote ICT-projecten heel gebruikelijk.”

Op 12 juli stemt de Eerste Kamer over de invoering van de Omgevingswet per januari 2023. Minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening) is voornemens de wet dan in te voeren, maar de Eerste Kamer heeft – mede naar aanleiding van herhaaldelijke signalen van BOVAG – zorgen over het voor de wet cruciale digitale loket (DSO), dat nog niet naar behoren werkt. Zo bleek in het vorige debat dat daarnaast ook nog veel gemeenten nog niet gereed zijn met de omgevingsplannen. De Jonge sprak ook over het later updaten van het DSO, maar Kamerleden en ook BOVAG verwachten dat dit tot chaos leidt en de druk van de ketel haalt.

Noodrem

De senaat sprak daarom met de minister af om voor de zomer een voorlopig besluit te nemen, maar bouwde wel een noodrem in: de Kamer kan volgende week instemmen met de invoering, maar geeft pas definitief zijn zegen bij een positief advies van het zogeheten onafhankelijk Adviescollege ICT-toetsing. Dit advies wordt echter niet eerder dan begin oktober verwacht. 

Minimale tijd

BOVAG is blij dat de Eerste Kamer deze noodrem heeft ingebouwd, maar ziet het liefst dat er al eerder een definitief besluit valt. “Kom met een invoeringsdatum die gebaseerd is op de minimale tijd die nodig is om het DSO goed werkend te krijgen. Zo’n ‘kritieke pad-planning’ is bij dit soort grote ICT-projecten heel gebruikelijk”, zegt Hannie Stappers, manager Public Affairs van BOVAG. Ze benadrukt dat BOVAG-leden straks niet de rekening gepresenteerd mogen krijgen van overhaaste besluitvorming. “Niet de datum, maar een goed werkend DSO moet leidend zijn.”

Eenvoudiger en beter

Stappers ziet dat veel Eerste Kamerleden de zorgen van BOVAG delen. “Er is nu meer dan ooit aandacht bij de Eerste Kamerleden voor de ‘incidentele mkb-gebruiker’ in onze achterban. En die aandacht is meer dan terecht, want een niet goed werkend DSO levert bij inwerkingtreding onnodige extra invoeringskosten en frustratie op bij onze ondernemers en dat is ongewenst voor een wet die het juist ‘eenvoudiger en beter’ zou maken”. Het doel van de Omgevingswet is om een groot aantal bestaande wetten samen te voegen en achter de schermen te verdelen over de betreffende instanties. Daarvoor moeten de systemen van al die instanties aan elkaar gekoppeld worden, maar deze operatie is dus complexer dan gedacht. 

Heet hangijzer

Met alle inzichten die inmiddels aan de oppervlakte zijn gekomen is de Omgevingswet een heet hangijzer geworden in de Eerste Kamer. De Jonge had gehoopt om voor de zomer een definitief 'ja' van de Eerste Kamer te krijgen, zodat de invoeringsdatum vast zou staan, maar moet nu meegaan in de gewenste noodrem van de Eerste Kamer. Een definitief 'ja' moet er wel in oktober komen, benadrukte hij. Als er in oktober geen onomkeerbaar besluit wordt genomen, komt De Jonge zelf met een voorstel tot uitstel van invoering. “Als die helderheid er niet in oktober is, dan zeg ik zelf dat invoering op 1 januari niet verantwoord is.”

In de BOVAGkrant van juni leest u een achtergrondartikel over de Omgevingswet.
 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring