BOVAG over alweer opgebruikte subsidies elektrische auto's: ‘Haal budget naar voren voor snellere verduurzaming’

Laatste update 08 juli 2022 Leestijd: 3 min

Mensen die dit jaar een elektrische auto willen kopen of leasen, nieuw of tweedehands, kunnen daar geen subsidie meer voor krijgen. Zij kunnen pas begin 2023 weer een aanvraag doen. BOVAG pleit er daarom opnieuw voor om budget voor de komende jaren naar voren te halen, zodat er sneller meer CO2-winst kan worden behaald en nieuwe elektrische auto's eerder de tweedehands markt zullen bereiken.

Voor de jaren 2022 tot en met 2024 is er totaal – nieuwe en tweedehands voertuigen - door de overheid 278,2 miljoen euro gereserveerd voor het stimuleren van emissieloos rijden door particulieren. Maar dat budget wordt verdeeld over de jaren, en voorzien van zogenoemde 'jaarschotten'. Op 31 mei dit jaar was de subsidie voor nieuwe elektrische auto's voor 2022 al op, en de subsidiepot voor gebruikte EV’s is nu ook leeg. ‘De particuliere vraag naar elektrische auto’s neemt dus toe en het wagenpark verduurzaamt sneller, dat is op zich goed nieuws. Maar wie een nieuwe of gebruikte auto met subsidie wil aanschaffen, moet nu wachten tot 2023’, aldus BOVAG. ‘Waarbij het zeker de verwachting is dat de subsidie voor nieuwe auto’s in 2023 ook weer snel op is. En dat het met de opkomende occassionmarkt voor elektrische auto’s opnieuw heel snel zal gaan met het jaarbudget voor gebruikte EV's, al is er wel 30 procent meer budget beschikbaar.’ BOVAG pleit er daarom al langere tijd voor om de zogenoemde 'jaarschotten' uit de subsidieregeling te halen en het totale budget voor nieuwe en gebruikte auto’s per direct ter beschikking te stellen. Hiermee wordt sneller meer CO2-winst behaald. Voor de komende twee jaar is nog 186,8 miljoen euro beschikbaar.

Klimaatdoelen

Het huidige beleid van doseren van het subsidiegeld staat haaks op de klimaatdoelen van het kabinet, want Nederland moet alle zeilen bijzetten om de klimaatafspraken van het klimaatakkoord van Parijs te halen. Dan moet je ruimhartig omgaan met het beschikbare budget, vindt BOVAG. ‘Immers, de CO2-winst die je nú boekt met een elektrische auto, boek je elk jaar dat die auto rondrijdt. Waarom dan wachten met het uitdelen van die subsidie tot 2023? Bovendien: elke nieuwe EV die nu gekocht wordt, betekent sneller een grotere tweedehands EV-markt. En die tweedehandsmarkt is cruciaal om de toegankelijkheid van elektrisch rijden voor veel meer Nederlanders te vergroten', aldus BOVAG.

Autobelastingplan

Overigens is BOVAG van mening dat er met betrekking tot autobelasting en EV-subsidie nog veel meer nodig is om de klimaatdoelen te halen. Dat staat beschreven in het alternatieve autobelastingplan dat BOVAG samen met ANWB, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA in 2021 presenteerden aan beleidsmakers en politici. De groep vertegenwoordigt autorijders, autoverkopers, leasemaatschappijen en milieubeschermers. Zie daarvoor: toekomstautobelastingen.nl.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring