Modelverklaring aansprakelijkheid onklare en/of verwijderde veiligheidssystemen

Laatste update 22 februari 2022 Leestijd: 3 min

Stel: bij binnenkomst leest u een auto uit voor schadeherstelwerkzaamheden en u ontdekt dat cruciale veiligheidssystemen zijn verwijderd of onklaar gemaakt. Wat blijkt: de klant heeft de auto zo gekocht, is hiervan niet op de hoogte en baalt van de extra kosten. Dus besluit de klant alleen de schade te laten herstellen, maar niet de veiligheidssystemen, ondanks uw nadrukkelijke advies dit wel te doen. Hoe legt u dit goed voor uzelf vast met het oog op mogelijke aansprakelijkheid? Daarvoor heeft BOVAG op verzoek van schadeherstelbedrijven een modelverklaring opgesteld. 

Als professionele opdrachtnemer heeft u als BOVAG-bedrijf wettelijk een zorgplicht. U heeft dus de plicht om uw klant goed – en indien nodig herhaaldelijk – te adviseren in deze situatie. Daarbij hoort ook duidelijke uitleg over de consequenties van dit besluit. U dient de klant daarbij te waarschuwen over de gevaren voor de inzittenden in het geval van een ongeluk of aanrijding. 

Houdt uw klant voet bij stuk? Dan staat u voor een dilemma: geeft u de auto mee in de wetenschap dat deze onveilig is? Helaas zit er niets anders op, want de auto is en blijft eigendom van de klant en wettelijk gezien kunt u hem tot niets verplichten in deze situatie. Er bestaat namelijk geen verbod op het meegeven van een onveilige auto. 

Wat u in dit geval wel moet doen, is de situatie schriftelijk vastleggen: welke problemen u heeft geconstateerd, welk advies u de klant heeft gegeven en wat de consequenties zijn van gebruik van de onveilige auto. Zo voorkomt u dat de klant later kan beweren dat u hem niet voldoende hebt gewaarschuwd. Om u hierbij te helpen heeft BOVAG op verzoek van leden de Modelverklaring ‘Klant weigert herstel veiligheidsgebreken’ opgesteld die u in deze situatie kunt gebruiken. Gebruik deze verklaring alleen als de klant écht niet op andere gedachten te brengen is. 

Gebruik van dit document biedt geen absolute garantie dat u alle aansprakelijkheid tegenover de klant volledig ontloopt. BOVAG kan daarom ook niet aansprakelijk gehouden worden voor schade die mogelijk voortvloeit uit het gebruik van deze verklaring. Krijgt u hiermee te maken? Dan raden wij u aan altijd contact op te nemen met BOVAG Ledenadvies. Bel met (030) 659 53 00 of mail naar ledenadvies@bovag.nl

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring