Speed pedelec blijft nicheproduct

Laatste update 06 april 2022 Leestijd: 2 min

De verkoopcijfers van nieuwe speed pedelecs nemen nog immer geen hoge vlucht, zo blijkt uit de data van BOVAG en RDC. In het eerste kwartaal van 2022 werden er 808 van deze snelle elektrische fietsen afgeleverd, 95 stuks meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

In het eerste kwartaal van 2020, vlak voordat het coronavirus toesloeg, piekte het aantal nieuwe speed pedelecs op 1.115. Een jaar geleden zakten de verkoopaantallen terug tot 713. Het grootste obstakel voor potentiële kopers blijft de wettelijk bepaalde plek op de weg. Omdat de speed pedelec wordt aangemerkt als bromfiets moeten gebruikers in de bebouwde kom met hun fiets de rijbaan op, tussen de auto's, bussen en vrachtwagens (formeel ook als de accu onverhoopt leeg is). Daarnaast geldt voor het gebruik van een speed pedelec een helmplicht, verzekeringsplicht en de berijder moet beschikken over een bromfietsrijbewijs (categorie AM; inbegrepen in het autorijbewijs B). 

Weinig occasions

Stromer is verreweg het populairste merk met ruim 47 procent marktaandeel in het eerste kwartaal. Op grote afstand volgen Riese & Müller met een aandeel van meer dan 12 procent in de totale verkoop van nieuwe speed pedelecs en Gazelle met bijna 11 procent. De occasionmarkt heeft een zeer beperkte omvang, getuige de 236 stuks die afgelopen kwartaal door de vakhandel werden verkocht. Dat was relatief wel veel meer dan de 174 in het eerste kwartaal van 2021 en 123 exemplaren in 2020. In totaal stonden er op 1 april jl. 28.855 speed pedelecs in Nederland geregistreerd, bijna 4.000 meer dan een jaar geleden en een verdubbeling ten opzichte van vier jaar eerder. 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring