Rij-opleiders moeten uiterlijk 1 januari 2023 aantonen dat hun lesbussen (categorie D-voertuigen) voldoen aan eisen omtrent de bijgeplaatste zitplaats voor de instructeur/examinator. Lesbussen dienen vanaf die datum bovendien voorzien te zijn van cruise control. In dit bericht leest u hoe u zorgt dat u tijdig aan de eisen voldoet.
CBR en RDW hebben in een steekproef vastgesteld dat veel lesbussen niet voldoen aan de wettelijke toelatingseisen voor wat betreft de bevestiging van de bijgeplaatste zitplaats, de bevestiging van de gordel en/of de inrichtingseisen voor de bus. Naar aanleiding hiervan hebben CBR en RDW samen met ministerie van Infrastructuur & Waterstaat bekeken hoe zij er voor kunnen zorgen dat lesbussen voldoen aan wettelijk eisen en aan aanvullende voertuigeisen (cruise control).
Verplichting vanaf 1 januari 2023
Afgesproken is dat alle lesbussen moeten voldoen aan de wettelijke eisen voor de bevestiging van de zitplaats voor de instructeur/examinator, de gordelbevestiging en gordel. Uw lesbus moet ook geregistreerd staan als lesvoertuig. U krijgt tot 1 januari 2023 de tijd om ervoor te zorgen dat uw lesbus voldoet aan deze eisen.
Wat moet u doen?
U leest hieronder wat u moet doen voor goedkeuring en registratie van uw lesbus. Afhankelijk van de inrichtingssituatie van uw lesbus kan dit traject enige tijd in beslag nemen. CBR en RDW raden u aan om hier zo snel mogelijk mee te beginnen.
Wettelijke eisen
Uitzondering bij beperkt aantal personen
Vaak wordt door een bijgeplaatste zitplaats voor de examinator/opleider een vereiste doorgang (nooduitgang) belemmerd. Dit is volgens de geldende inrichtingseisen voor bussen niet toegestaan. Als de bus alléén wordt gebruikt voor les- en examendoeleinden, mag RDW een uitzondering maken op de vereiste doorgang onder voorwaarde dat maximaal 5 personen worden vervoerd. Dit wordt vermeld in het goedkeuringsdossier.
APK
Houd er rekening mee dat u in aanloop naar 1 januari 2023 tijdens de reguliere periodieke keuring (APK) er voor zorgt dat uw lesbus op het moment van keuren overeenkomt met de omschrijvingskaart. De lesbus moet voldoen aan de permanente eisen om goedgekeurd te worden.
Hoe toont u aan dat uw lesbus voldoet aan de wettelijke eisen?
Dit toont u aan door het overleggen van een EG- of ECE-goedkeuringscertificaat dat is afgegeven door een toelatingsautoriteit (bijv. RDW), een testrapport van een door RDW geaccrediteerde technische dienst of een sterkteberekening uitgevoerd door een technisch adviesbureau. De voertuigfabrikant, een technisch adviesbureau of carrosseriebedrijf kunnen u hierbij helpen.
Wie doet de beoordeling?
De wijzigingskeuring wordt over het algemeen gedaan door de RDW bij het bedrijf die de wijziging heeft aangebracht (veelal de carrosseriebouwer of de voertuigfabrikant). Bij de keuring wordt nadrukkelijk gekeken naar de inrichting van de lesbus en de eisen voor de betreffende zitplaats en gordel. RDW brengt de kosten voor beoordeling en keuring in rekening op basis van de gepubliceerde tarieven.
- Een indicatie van de kosten zijn: Een standaard intake wordt gedaan op basis van aangeleverde informatie waarbij de inhoud van de aanvraag en de aangeleverde documenten worden beoordeeld. Dit is een standaard tarief van € 275,00;
- Het vervolgtraject wordt gestart waarbij keuring, rapportage en vastlegging worden geregeld. Uitgaande van één toegevoegde zitplaats bedragen de kosten van dit traject gemiddeld gesproken ongeveer € 1500,00. Hierbij is er vanuit gegaan dat aangeleverde documenten correct zijn aangeleverd en de keuring met goed resultaat wordt doorlopen;
- Eventuele kosten voor herkeuring na noodzakelijke aanpassingen of verwerken van correcties van documenten worden op basis van het uurtarief à €138,00 aanvullend in rekening gebracht.
Goedkeuring of afkeuring
Als uit de wijzigingskeuring blijkt dat de lesbus aan de wettelijke gestelde toelatingseisen voldoet, dan wordt in het kentekenregister vermeld: ‘Dit voertuig is (tevens) ingericht als lesvoertuig’.
Als uit de wijzigingskeuring blijkt dat de lesbus niet voldoet aan de wettelijk gestelde toelatingseisen, dan wordt de bus afgekeurd. Het gevolg is dat u met deze lesbus niet meer mag rijden.
Wat als de bus voor 1 januari 2023 niet voldoet aan de eisen?
Als de zitplaats niet is goedgekeurd, dan wordt de lesbus vanaf 1 januari 2023 niet meer geaccepteerd voor het rijexamen. CBR controleert dit door in het kentekenregister na te gaan of de melding ‘Dit voertuig is (tevens) ingericht als lesvoertuig’ is opgenomen.
Cruise control
Vanaf 1 juli 2021 moeten alle examenvoertuigen C en D voorzien zijn van cruise control. Voor examenvoertuigen categorie D (OV-bussen) geldt nog een uitzondering. Nu er duidelijkheid is over de zitplaats voor de instructeur/examinator, geldt een overgangsperiode tot 1 januari 2023 voor cruise control in de lesbus. Dit betekent dat vanaf die datum ook examenvoertuigen categorie D (OV-bussen) voorzien moeten zijn van cruise control.
Alle voertuigen
De wijzigingskeuring en de daarop volgende vermelding in het kentekenregister geldt voor alle bussen die in gebruik zijn als lesvoertuig.
Vragen
Voor vragen kunt u mailen naar Lex Wierks van de Werkgroep CDE via
lex@wierks.nl of bellen naar 06-53295389.
Meer informatie over het aanvragen van een wijzigingskeuring kunt u vinden op
www.rdw.nl. Vragen over de RDW-keuring, de keuringskosten, test- en berekeningsmogelijkheden en de eisen en beoordeling hiervan, kunt u mailen aan RDW:
info@rdw.nl. Vermeld in het onderwerp ‘Technische vraag lesbussen’.