BOVAG Ondernemersmonitor: leveringsproblemen grootste uitdaging

Laatste update 24 september 2021 Leestijd: 2 min

Voor meer dan de helft van de BOVAG-ondernemers zijn 'beleveringsproblemen' momenteel het grootste struikelblok in de bedrijfsvoering. Ook tekort aan personeel en minder klanten en orders worden veel genoemd. Dat blijkt uit de jongste BOVAG Ondernemersmonitor, de doorstart van periodieke ledenenquête die tijdens de crisis begon als BOVAG Coronamonitor.

Meer dan de helft van de ondervraagden in de BOVAG Ondernemersmonitor noemt leveringsproblemen als grootste uitdaging van het moment. Bijna 40 procent heeft tekort aan personeel en een krappe kwart heeft te maken met minder klanten/orders. Ruim 85 procent heeft nog last of last gehad van de coronacrisis. Slechts 15 procent geeft aan geen negatieve effecten te hebben ervaren van de crisis.

Andere bedrijfsactiviteiten

Opvallend is dat vergeleken met de vorige meting, april 2021, een veel groter aandeel leden meldt de bedrijfsvoering te gaan aanpassen: 39,7 procent nu, tegen 29,3 procent in april. Meer dan de helft van die groep gaat naast de bestaande activiteiten ook andere bedrijfsactiviteiten opstarten. Bijna een derde gaat meer online doen,16 procent zet het bedrijf te koop en 2,6 procent gaat stoppen.

Slechts 4 procent van de BOVAG-leden denkt afscheid te moeten van personeel. Een jaar geleden was dat nog een kwart. 28,6 procent van de bedrijven heeft momenteel te maken met een omzetstijging ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, tegen 11,8 procent in april. De omzetstijging verklaart mogelijk waarom zo'n 40 procent van de ondervraagden naarstig op zoek is naar personeel, met name technici.
BOVAG-Visual-wk38-1170x1369px.png Download hieronder de BOVAG Ondernemersmonitor:

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring