Hybride werken? Bereid het voor

Laatste update 15 oktober 2021 Leestijd: 3 min

Niet elke functie leent zicht voor thuiswerken, maar in bepaalde functies kan het wel en is het een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde. Als u het gedeeltelijk thuiswerken wilt faciliteren, is het nodig om beleid te maken over bijvoorbeeld de reiskosten en de thuiswerkvergoeding. Dit kan een verandering in de afgesproken arbeidsvoorwaarden betekenen en daar is instemming van de medewerker voor nodig. Ga dus tijdig aan slag wanneer u hybride werken wilt aanbieden. 

Door goede ervaringen tijdens het verplichte thuiswerken, zien veel werkgevers en werknemers in Nederland toekomst voor het hybride werken. De huidige regels over vergoedingen zijn niet gemaakt voor het deels thuis en deels op kantoor werken. De Belastingdienst gaat tot 1 januari 2022 soepel om met de regels voor de vaste, onbelaste reiskostenvergoeding. Lees hierover en over de regels voor reiskostenvergoeding en de plannen van de overheid rond thuiswerkvergoeding vanaf 1 januari 2022.

Tijd om na te denken over beleid  

Heeft u al afspraken gemaakt over een thuiswerkvergoeding? En sluiten de huidige afspraken over de reiskosten aan bij een medewerker die hybride werkt? Als het antwoord ‘nee’ is, is dit hét moment om na te gaan denken over beleid voor het hybride werken, waaronder de vergoedingen.  

Aanpassen van de vergoeding  

Zowel de wet als de cao schrijven geen verplichte vergoeding van reiskosten voor woon-werkverkeer voor. Als u deze kosten wel vergoedt, is er sprake van een arbeidsvoorwaarde. En zoiets kunt u niet zomaar aanpassen. In principe moet de medewerker instemmen met een nieuwe afspraak over de reiskosten en aanvullend over een thuiswerkvergoeding. 

Als u een eenzijdig wijzigingsbeding in de arbeidsovereenkomst heeft staan, heeft u die toestemming niet nodig. Maar ook dan moet u wel een goede reden hebben om de bestaande afspraken aan te passen.  

Heeft u een OR? Betrek hen dan ook tijdig bij het hele beleid inzake hybride werken.  

Advies 

Het advies van BOVAG is om dit moment aan te grijpen om te beslissen of u het hybride werken wilt faciliteren en dit goed te regelen. Neem medewerkers voor wie er iets verandert mee in dit traject, zodat voor hen duidelijk is waarom er dingen veranderen. Leg veranderde arbeidsvoorwaarden goed vast.  

Let op dat het faciliteren van thuiswerken meer is dan alleen het nadenken over de vergoedingen. U kunt bijvoorbeeld een maximum aan thuiswerkdagen instellen. Het brengt ook met zich mee dat u als werkgever verantwoordelijk bent voor een goede werkplek thuis. Denk aan een goede stoel, beeldscherm, muis etc. Met bijvoorbeeld een thuiswerkbudget kunt u zorgen dat uw medewerkers dit goed kunnen regelen. 

Vragen? 

Heeft u vragen? Neem dan contact op met BOVAG Ledenadvies, bereikbaar via 030 – 65 95 300 of ledenadvies@bovag.nl

 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring