Terugkijken webinar nieuwe Plusnorm Schadeherstel 

Laatste update 25 mei 2021 Leestijd: 4 min

Heeft u het webinar over de nieuwe Plusnorm gemist? Geen nood, BOVAG heeft deze voor u opgenomen, zodat u hem rustig kunt (terug)kijken. Het is namelijk voor u, uw medewerkers en uw klanten belangrijk dat u veiligheidsrisico’s bij schadeherstel snel herkent. Bewust of onbewust onbekwaam blijven in nieuwe technieken wordt te gevaarlijk. Ook is permanent opleiden hard nodig. Bekijk het webinar voor meer achtergrond. 

Kijk het webinar hier terug (exclusief voor leden)

De nieuwe Plusnorm 

De technologie van moderne voertuigen ontwikkelt zich alsmaar sneller en het wagenpark elektrische en hybride auto’s groeit. Om veiligheidskritisch schadeherstel goed te borgen, wordt aanvullend op de bestaande branchenormering een Plusnorm ontwikkeld. Deze nieuwe norm richt zich op bedrijven die schades herstellen aan voertuigen met complexere carrosserieverbindingen, hoogvoltagesystemen en elektronica ten behoeve van rijhulpsystemen (ADAS). In het webinar is te zien en te horen welke elementen de Plusnorm bevat en wanneer het wordt ingevoerd.

Tijdens het webinar kwamen diverse vragen aan bod die leden via de chat konden stellen, waaronder:

1. Waarom mogen bepaalde activiteiten binnen de Plusnorm wel uitbesteed worden binnen een merkerkenning en niet onder een universele?

Binnen een merkerkenning worden in bepaalde gevallen afspraken gemaakt over wie welke activiteiten uitvoert, bijvoorbeeld waar het gaat om diagnose of kallibratie. In veel gevallen bevinden beide bedrijven zich onder één dak of zijn van dezelfde eigenaar. Verplichten tot dubbele aanschaf van bijvoorbeeld apparatuur vinden we overbodig. Wel geldt hierin dat de compententies altijd aanwezig dienen te zijn, ook binnen het schadeherstelbedrijf.  

2. Wanneer ik twee bedrijven heb en ik wil een deel van de reparatie uitbesteden aan mijn andere vestiging, mag dit onder de Plusnorm?

Voor de Plusnorm moeten alle compententies, apparatuur en informatie aanwezig zijn op de vestiging waar het herstel plaatsvindt. Het is een certificering op vestigingsniveau. Dus in dit geval zal dan de ene vestiging gecertificeerd kunnen worden maar de andere niet. We maken daarbij geen onderscheid of u twee vestigingen heeft of twintig. De certifcering is van toepassing op een vestiging.  

3. Bent u straks met de gewone normering verplicht uit te besteden naar een bedrijf met Plusnorm?

Dan hangt af van de herstelwerkzaamheden. Indien vanuit het technisch filter (objectieve schadevastelling) blijkt dat het veiligheidskritisch valt onder de Plusnorm, dan mag u desbetreffende (deel)reparatie niet uitvoeren (omschreven fase 2 – blokkade). Betreft het een niet-veiligheidskritisch herstel dan mag u deze gewoon uitvoeren.  

Opleiden 

Werken aan moderne auto’s vereist andere vaardigheden van uw team. Daarom wil BOVAG het opleidingsaanbod in de schadeherstelbranche beter laten aansluiten op de praktijk. Het is essentieel om medewerkers periodiek op te leiden en bij te scholen, zodat we up-to-date blijven qua kennis en ook oog houden voor veilig werken. BOVAG trekt hierin samen op met onder andere Innovam, dé opleider in de mobiliteitsbranche. Daarom was ook Rutger Huijsman van Innovam een spreker op het webinar. Hij lichtte de opleidingsplannen van voor de schadeherstelbranche toe. 

Lees ook: 

Vragen?

Hoewel u bij het terugkijken van een webinar niet meer live vragen kunt stellen, kan dat natuurlijk wel via de mail. Stuur uw vragen over de nieuwe Plusnorm Schadeherstel naar: schadeherstel@bovag.nl. Heeft u een vraag over het opleidingsaanbod van Innovam over schadeherstel, neem dan contact op met Rutger Huijsman via r.huijsman@innovam.nl of kijk op innovam.nl/schadeherstel.
 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring