Het Grote Mobiliteitsdebat: kiezen voor rekeningrijden, thuiswerken of meer asfalt?

Laatste update 05 maart 2021 Leestijd: 2 min

Afgelopen donderdag gingen vond Het Grote Mobiliteitsdebat plaats. Acht kandidaat-Kamerleden van VVD, PVV, CDA, D66, GroenLinks, PvdA, SGP en ChristenUnie gingen in debat over mobiliteit aan de hand van vijf thema’s; flexibele werk-, school- en reistijden, rekeningrijden, verkeersveiligheid, investeren in mobiliteit en stikstof.

Raoul Boucke (D66) pleit voor het invoeren van betalen naar gebruik om te zorgen dat mensen gespreid gebruik kunnen maken van infrastructuur. D66 kiest er daarbij voor om het reizen in de spits duurder te maken. Een app moet helpen bij de keuze voor het meest geschikte vervoersmiddel.

Mark Harbers (VVD) benadrukt dat accijns ook een vorm van betalen naar gebruik is. Elektrische auto’s moeten door middel van betalen naar gebruik bijdragen aan de infrastructuur. Een spitsheffing is oneerlijk omdat niemand voor zijn plezier s ’ochtends in de file staat. 

Wytske Postma (CDA) pleit voor het vastleggen van het recht op flexibel werken in cao’s. Ze geeft aan dat met flexibel werken rekeningrijden niet nodig is. Het CDA is tegen rekeningrijden, omdat niet alle werknemers hun kosten kunnen declareren. 

Suzanne Kröger (GroenLinks) geeft aan dat de oplossing ligt in het thuiswerken. Investeringen in mobiliteit moeten daarbij duurzaam zijn, er moet voornamelijk geïnvesteerd worden in het openbaar vervoer.

Roy van Aalst (PVV) is van mening dat de fileproblematiek komt doordat er niet is geïnvesteerd in infrastructuur. De PVV is bang dat de rekening van rekeningrijden terecht komt bij de werkende burger.

Kijk het debat terug via deze link.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring