Advies BOVAG: stap af van cash!  

Laatste update 12 maart 2021 Leestijd: 2 min

Het bestuur van BOVAG-afdeling Verhuur- en Deelautobedrijven en de Criminaliteitscommissie adviseren verhuurbedrijven dringend om geen contant geld meer te accepteren voor de borg bij huurtransacties. Beter nog is om helemaal van cash af te zien. Dit vanwege het vergrote risico op criminaliteit. Ook biedt het de mogelijkheid op een extra identiteitscheck uit te voeren.  

De afgelopen jaren is het aandeel leden van de BOVAG Verhuur- en Deelautobedrijven dat alleen nog maar kaartbetalingen accepteert aanzienlijk toegenomen tot 65 procent. En 81 procent accepteert geen cash meer voor borg. Wat BOVAG betreft gaan beide percentages zo snel mogelijk naar de 100. Want kaartbetalingen zijn efficiënter, het overvalrisico daalt en de kans op fraude is aanzienlijk kleiner. 

Criminaliteitsbestrijding 

Vanuit oogpunt van criminaliteitsbestrijding, maar ook verzekeringstechnisch is het verreweg het beste om zoveel mogelijk gebruik maken van kaartbetalingen. Het hoort bij maatschappelijk verantwoord ondernemen, het zorgt dat criminelen niet (on)bewust gefaciliteerd worden. Bovendien heeft een ondernemer de plicht om te zorgen voor een veilige werkplek; contact met criminelen en het afhandelen van contant geld dragen niet bij aan de veiligheid voor medewerkers. De afhandeling van cash is veelal ook nog eens duurder dan kaartbetaling tegenwoordig.  

Tips voor overgaan op kaartbetaling: 

  • Neem de tijd om vaste klanten die gewend zijn cash te betalen, in te lichten. Neem op in uw aanbod hoe de klant de waarborgsom kan betalen. Enkel een aanpassing van de betalingsvoorwaarden in de reserveringsbevestiging is niet voldoende: een vaste klant leest die niet meer. Voorkom dat je klanten voor het blok zet, dat scheelt vervelende discussies.  
  • Zorg dat u uw motivering voor de overstap helder hebt (bijvoorbeeld minder gevaar voor overvallen, eisen van de verzekeringsmaatschappij, etcetera). Als u het goed onderbouwt, is het voor de klant makkelijker te accepteren. 
  • Wees resoluut en consequent, als u toch nog één keer cash accepteert, zal de klant het blijven verwachten en blijft u discussie houden. 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring