Minister dient wetsvoorstel in voor helmplicht snorfiets

Laatste update 01 juni 2021 Leestijd: 3 min

Afgelopen week diende minister Van Nieuwenhuizen (I&W) een wetsvoorstel in waarmee de helmplicht voor snorfietsers per medio 2022 een feit zou moeten worden, mits de Tweede en de Eerste Kamer daarmee instemmen. BOVAG bepleit in elk geval dat snorfietseigenaren hun voertuig dan desgewenst bij het eigen scooterbedrijf kunnen laten omkeuren naar een bromfiets.

Nu is daarvoor nog een omslachtige en tijdrovende gang naar een RDW-keuringsstation voor nodig, terwijl het verschil in techniek tussen de meeste snor- en bromfietsvarianten minimaal is. BOVAG is van mening dat het gros van het snorfietspark door een scooterbedrijf met RDW-erkenning geschouwd kan worden. Zodoende worden eigenaren zo laagdrempelig mogelijk in de gelegenheid gesteld om hun huidige voertuig te laten omkeuren in plaats van een gedwongen investering te moeten doen in een nieuwe bromfiets. Het is aannemelijk dat veel mensen geen trek hebben om met helm maximaal 25 km/u te gaan rijden. BOVAG vraagt in Den Haag tevens aandacht voor de vrij snelle -verwachte-  invoerdatum van 1 juli 2022. Veel dealers hebben immers nu al hun order voor 2022 door moeten geven aan importeurs en fabrikanten, waardoor potentieel een grote financiĆ«le strop dreigt. Men heeft immers niet kunnen anticiperen en de juiste ‘mix’ van voertuigen kunnen bestellen. 

Klimaatakkoord 

Het wetsvoorstel is de laatste maanden vrij snel tot stand gekomen, terwijl eerder werd aangenomen dat de minister nog nut en noodzaak van de maatregel wilde laten onderzoeken. De minister heeft echter al laten onderzoeken welk soort helm een snorfietser zou moeten dragen, hoewel de keuze in Den Haag daarvoor nog moet worden gemaakt. Intussen ligt er dus ook al een compleet wetsvoorstel waar de Tweede Kamer in de nieuwe samenstelling zich over mag gaan buigen. In de ‘oude’ Tweede Kamer was anderhalf jaar geleden al een meerderheid voorstander van een helmplicht. BOVAG zal de nieuwe Kamerleden in elk geval informeren over de wens om ‘lokaal omkeuren’ mogelijk te maken en vraagt tevens aandacht voor de gevolgen van dit besluit voor het Klimaatakkoord. Immers, in de toelichting op het wetsvoorstel -en eerder in een onderzoek van bureau Arcadis- staat dat ongeveer de helft van de snorfietsers het voertuig niet meer gaat gebruiken  en overstapt op ander vervoer (‘modal shift’). In het Klimaatakkoord was juist afgesproken dat in 2025 alle nieuwe snorfietsen in Nederland elektrisch zouden zijn. Overigens is onderzocht dat de afname in het aantal slachtoffers onder snorfietsers sterk afhankelijk is van de ‘modal shift’ als gevolg van de helmplicht. 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring