De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Verzekeraars ontzorgen hun klanten met Directe Schadeafhandeling
0%
Terug

Verzekeraars ontzorgen hun klanten met Directe Schadeafhandeling

Laatste update 16 juli 2021Leestijd: 2 min
Artikel header afbeelding

Verzekeraars kunnen sinds 1 juli van dit jaar verhaalbare WA-schades voor hun klanten gaan verhalen bij de tegenpartij: Directe Schadeafhandeling (DSA). Vóór deze datum moest de consument nog zelf de verzekeraar van de tegenpartij opzoeken, maar sinds deze maand kan de consument naar zijn eigen verzekeraar en neemt die de verdere afhandeling op zich.

Het gaat hierbij om klanten met een WA-verzekering die schade hebben die is veroorzaakt door een ander motorvoertuig waarvan de bestuurder van dat andere motorvoertuig (gedeeltelijk) aansprakelijk is. De verzekeraars willen hun klanten met deze nieuwe dienst verder ontzorgen. De verzekerde is overigens niet verplicht om van Direct Schadeafhandeling gebruik te maken. Hij kan er ook voor kiezen om zelf de schade bij de tegenpartij te verhalen en zelf de hersteller te kiezen. Ook wanneer de klant wel voor Direct Schadeafhandeling kiest, mag hij zelf een herstelpartij kiezen die niet perse in het herstelnetwerk van de verzekeraar zit. Het uitgangspunt is in alle gevallen dat de schadevergoeding van de klant - net als in het huidige systeem - is gebaseerd op het geldende aansprakelijkheids- en schadevergoedingsrecht. Dat betekent dat de kosten van herstel in beginsel op grond van objectieve maatstaven moet worden vastgesteld.

Het Proces



Bovenstaande afbeelding downloaden.

Veel gestelde vragen over Directe Schadeafhandeling:

De klant kan zijn schade laten afhandelen bij zijn eigen verzekeraar. Die verzekeraar kan aan de klant aanbieden gebruik te maken van zijn eigen herstelnetwerk. Op die manier wordt klant ontzorgd. De klant houdt echter de keuze om zelf opdracht te geven aan een eigen hersteller. De klant en de verzekeraar moeten het eens zijn over de aansprakelijkheid. Mocht de klant dat willen dan kan deze er ook voor kiezen zijn schade te laten afhandelen door de aansprakelijke partij in plaats van door de eigen verzekeraar.

Voor verzekeraars en volmachten is een communicatie-toolkit ontwikkeld, die hen ondersteunt bij de klantcommunicatie. Vanaf 1 juli 2021 zijn ook veelgestelde vragen toegankelijk via een aparte pagina bij vanatotzekerheid.nl.

Voor herstellers verandert er in de afhandeling van de schade eigenlijk niet zoveel. Waar eerder de verzekeraar van de aansprakelijke partij of de klant zelf opdracht gaf tot herstel, kan dit nu de eigen WA-verzekeraar zijn. Zij verhalen de schade vervolgens achter de schermen op de verzekeraar van de aansprakelijke partij. Aan de schade aan het voertuig en de herstelwerkzaamheden veranderen verder niets. Ook kan de klant er nog steeds voor kiezen om zelf de opdracht te geven. Ook hier gelden voor vergoedingen de afspraken met de individuele verzekeraar. De schadevergoeding van de klant is net als in het huidige systeem gebaseerd op het geldende aansprakelijkheids- en schadevergoedingsrecht.


Nee, de klant kan zelf kiezen, hetzij voor de aangedragen hersteller, hetzij voor een eigen gekozen herstelbedrijf. Wel kan de verzekeraar bij de keuze voor DSA bepaalde ‘spelregels’ aan de klant opleggen. Zo kan de verzekeraar uitleggen dat de klant de schade-uitkering pas ontvangt als hij het eens is met de beoordeling van de aansprakelijkheid. Is de klant het hier niet mee eens? Dan wordt de klant verwezen naar de verzekeraar van de aansprakelijke partij.

De eigen verzekeraar die de schade van zijn klant regelt.

Zoals dat nu ook gebruikelijk is in de praktijk bij de afhandeling van WAM-schades. Er wordt zo spoedig mogelijk achterhaald wat er precies is gebeurd. Het overleggen van een schadeaangifteformulier is daarbij raadzaam, maar geen verplichting. Van verzekeraars wordt verwacht dat zij zich inspannen om de feiten en omstandigheden zo snel mogelijk te achterhalen. Is dat niet gelukt binnen 4 tot 5 weken? En lukt dat alsnog niet heel snel? Dan wordt de klant verwezen naar de verzekeraar van de aansprakelijke partij.

Ja. Ook bij gedeeltelijke aansprakelijkheid kan de particuliere klant een beroep doen op de directe schadeafhandeling. Vergoedt wordt het deel wat op grond van het burgerlijk recht op de bestuurder van het andere motorvoertuig kan worden verhaald.

Gevolgschade, zoals autohuur, valt onder de bedrijfsregeling. Deze schadeposten worden meegenomen door de eigen verzekeraar bij de schadeloosstelling van de klant en worden vervolgens verhaald.

Mogelijk uitbreiding

Het verbond van verzekeraars laat weten de komende maanden de effecten te gaan monitoren van deze nieuwe manier van werken. Bij succes zou DSA verder kunnen worden uitgebreid naar andere soort verzekeringen zoals: zakelijk, brommer motor etcetera.

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.