Let op: vanaf 1 juli gelden nieuwe regels voor telefonische verkoop

Laatste update 02 juli 2021 Leestijd: 4 min

De Telecommunicatiewet is per 1 juli veranderd. Het Bel-me-niet-register is vervangen door een opt-in-systeem. Voortaan mogen consumenten alleen gebeld worden voor telefonische verkoop of het aanbieden van diensten als zij daar toestemming voor hebben gegeven. Klanten van uw bedrijf mag u wel zonder toestemming blijven bellen, tenzij zij hebben aangegeven dat zij dat niet willen. Ook mogen bedrijven niet meer met een afgeschermd nummer bellen. De termijn dat u oud-klanten mag benaderen is maximaal drie jaar na de laatste transactie en hieraan zijn regels verbonden, net als voor het verzamelen van telefoonnummers van nieuwe klanten.

Om consumenten én ondernemers zonder rechtspersoonlijkheid (o.a. eenmanszaken, vennootschappen onder firma, commanditaire vennootschappen en maatschappen) te beschermen tegen ongevraagde telemarketing, is de Telecommunicatiewet vanaf 1 juli aangescherpt onder toeziend oog van staatssecretaris Mona Keizer. De wijzigingen in de genoemde wet zijn er vooral op gericht om het voor consumenten makkelijker maken en voor bedrijven moeilijker. De rollen zijn dan ook helemaal omgedraaid; de consument hoeft zich niet meer ‘af te melden’ via het Bel-me-niet-register, maar moet toestemming hebben gegeven om gebeld te worden voor telefonische verkoop. Deze werkwijze is in lijn met de al geldende regels voor e-mailcommunicatie (het ‘spamverbod’). Ook anoniem bellen is niet meer toegestaan.

Belangrijkste regels: 

  • U mag uw bestaande klanten zonder toestemming blijven bellen om hen commerciële aanbiedingen te doen. Een klant is iemand die heeft betaald voor de afname van een product of dienst. U mag alleen bellen om uw eigen producten of diensten aan te bieden die vergelijkbaar zijn met het product of dienst dat de klant al van u heeft afgenomen. 
  • Vanaf 1 juli 2021 geldt de nieuwe regel dat uw klanten – op het moment dat u hun telefoonnummer verzamelt – de mogelijkheid moeten krijgen om aan te geven dat ze niet telefonisch door u benaderd willen worden (opt-out). Net zoals dat al voor e-mails geldt. 
  • Mensen die geen betalende klant van u zijn, mag u alleen bellen als zij daar toestemming voor hebben gegeven. Denk aan mensen die alleen een offerte hebben opgevraagd. Deze toestemming moeten zij actief hebben gegeven, u mag bijvoorbeeld niet werken met vooraf aangevinkte hokjes. 
  • Klanten mogen tot maximaal 3 jaar na de laatste transactie als ‘bestaande klant’ aangemerkt worden. Een klant die langer geleden een product of dienst heeft afgenomen, mag dus niet meer telefonisch benaderd worden op basis van de bestaande klant-mogelijkheid. Deze mensen mogen alleen worden gebeld als zij daar uitdrukkelijk mee hebben ingestemd (opt-in). 
  • Klanten, zowel bestaande als nieuwe, hebben altijd de mogelijkheid om het ‘recht van verzet’ uit te oefenen. Dat wil zeggen dat ze aan kunnen geven dat ze niet meer gebeld willen worden (opt-out). Vanaf dan mogen ze ook niet meer gebeld worden. De klant moet ieder commercieel telefoongesprek de mogelijkheid hebben om zich af te melden voor toekomstige telefoontjes.
  • Servicegesprekken vallen niet onder de bovenstaande regels. U mag klanten uiteraard gewoon bellen om hen te informeren over de voortgang van bijvoorbeeld hun aankooporder of reparatieopdracht.
De wetsaanpassing maakt het de ACM gemakkelijker om te handhaven en te beboeten. Een bedrijf mag immers niet meer met een afgeschermd nummer bellen en is dus traceerbaar en identificeerbaar. En het bellende bedrijf moet kunnen bewijzen dat de gebelde persoon daarvoor toestemming heeft gegeven. Kijk voor meer informatie over de regels voor telemarketing op de website van ACM

Heeft u hierover vragen? Aarzel dan niet om te bellen met BOVAG Ledenadvies: (030) 659 53 00. 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring