RODI Caravan 2021: dealers geven relatie met importeur een 7,5

Laatste update 09 december 2021 Leestijd: 3 min

Ook al kent de caravanbranche de nodige uitdagingen sinds de coronapandemie, toch waarderen dealers de relatie met hun fabrikant/importeur met gemiddeld een 7,5. Dit najaar benaderde BOVAG alle Nederlandse caravandealers, zowel leden als niet-leden, om mee werken aan het Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI). Het onderzoek werd uitgevoerd op verzoek van het bestuur van BOVAG Caravan- en Camperbedrijven en is de eerste RODI onder caravanbedrijven sinds 2012. Dealers ontvangen vandaag een brief met daarbij een hand-out met een samenvatting van de onderzoeksresultaten. 

De branche heeft sinds de coronapandemie te maken met een unieke marktomstandigheden, zoals deze nog niet eerder zijn voorgekomen. Dat vroeg veel van zowel de fabrikant als de dealer en gaf de nodige uitdagingen, bijvoorbeeld de leveringsproblemen. Toch besloot BOVAG om dit jaar een RODI te houden, omdat de markt naar verwachting onstuimig blijft en niet voor alles een makkelijke oplossing voorhanden is. Daarom is inzicht in de branche belangrijk en geeft het input voor gesprekken met de fabrikant/importeur. 

Een aantal highlights uit de resultaten van RODI Caravan 2021:

  • Ondanks de marktomstandigheden, die beïnvloed werden door de coronasituatie, waarderen caravandealers hun relatie met de fabrikant/importeur. Zij gaven gemiddeld een 7,5 aan de relatie. 
  • Dealers zijn positief over de fabrikant als het gaat om de betalingsvoorwaarden en de ondersteuning in het verkoopproces. 
  • Gebieden waar dealers ruimte voor verbetering zien, zijn aftersales, gebrek aan opleidingen en de inrichting van het dealernetwerk. 
  • Het merk dat overall het beste scoort, is Adria (8,5), gevolgd door Kabe (8,0) en Dethleffs en Sterckeman (7,7).
  • Adria scoort ook het hoogste op verkoopondersteuning (8,3). Tabbert (7,8) en Knaus en LMC (7,4) staan op de tweede en derde plek.

Downloads (exclusief voor leden):

Rol BOVAG

Maar liefst 68 procent van de respondenten vindt het belangrijk dat BOVAG periodiek een RODI houdt. Over de rol die BOVAG in het vervolgtraject zou moeten pakken, zijn respondenten verdeeld. Een deel van hen vindt het belangrijk om zelf de regie te houden. Het overgrote deel van de respondenten stelt het op prijs dat BOVAG aan de hand van een RODI de problematiek en de verbeterpunten inzichtelijk maakt. Samengevat moet de rol van BOVAG nu zijn: adviseren waar gewenst, faciliteren waar kan en bemiddelen waar nodig. 

Vervolg

De resultaten van het onderzoek zijn ook gedeeld met alle fabrikanten en importeurs. BOVAG gaat de komende tijd het rapport met alle merken bespreken en waar nodig verder duiden. De resultaten geven aanleiding om RODI Caravan periodiek te herhalen, waarmee de resultaten vergeleken kunnen worden. In 2022 wordt RODI Camper gehouden. 

Over RODI 

De dealerlijst voor RODI Caravan 2021 is samengesteld met de hulp van alle fabrikanten en importeurs. Er zijn 107 caravanbedrijven, met in totaal 242 dealerschappen, aangeschreven. De gemiddelde respons was 75 procent en daarmee geeft het onderzoek een redelijk scherp beeld van wat er speelt in de branche. Deelname aan RODI was geheel anoniem. 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring