BOVAG: EU-regels nodig inzake vrijgeven batterij-data uit EV

Laatste update 06 december 2021 Leestijd: 3 min

Het is momenteel nog niet mogelijk is om een betrouwbare, merkonafhankelijke batterijcheck te ontwikkelen voor alle gebruikte elektrische auto's (EV's). Dat is de teleurstellende conclusie van een onderzoek dat TNO en DNV uitvoerden op initiatief van BOVAG. BOVAG bood het onderzoeksrapport onlangs aan staatssecretaris Steven van Weyenberg van Infrastructuur en Waterstaat aan, en roept daarbij de politiek onder meer op om in Europa werk te maken van universele toegang tot de batterijdata, zodat het voor autobedrijven en kopers in de toekomst eenvoudiger wordt om vast te stellen waar ze aan toe zijn bij de verkoop en koop van een gebruikte EV.

De belangrijkste reden dat er nu geen universele batterijcheck kan worden ontwikkeld, is dat de actuele capaciteit (State of Health - SoH) van het batterijpakket slechts bij een deel van de onderzochte EV’s via de OBD-aansluiting kan worden uitgelezen. En dat bij géén van de onderzochte EV’s informatie over de verwachte restlevensduur beschikbaar is. Merkdealers blijken op dit gebied evenzeer in het duister te tasten als onafhankelijke autobedrijven.

Weten wat je (ver)koopt

Het is belangrijk dat kopers van een gebruikte EV goede informatie over de status van de batterij van het voertuig krijgen. Ze moeten weten wat ze kopen. Ook het verkopende autobedrijf wil zo veel mogelijk duidelijkheid en zekerheid over de 'gezondheid' van de batterij. Het autobedrijf moet zo'n EV immers garanderen. Conform wettelijke regels en, indien van toepassing, conform de regels van de BOVAG Garantie. Als een bedrijf niet weet wat het garandeert, loopt het grote financiële risico's. Dat zal leiden tot terughoudendheid, hetgeen een rem zet op de ontwikkeling van een gezonde gebruikte-EV-markt. Overigens blijkt uit de praktijk dat de levensduur van de batterij langer is dan de fabrikant initieel dacht, vandaar dat de fabrikant nu relatief lange fabrieksgarantie geeft op de batterijpakketten. 

Oproep

Mede naar aanleiding van de adviezen en bevindingen uit het onderzoek roept BOVAG de politiek op om toegang tot de missende eenduidige batterij-informatie te verankeren in Europese wet- en regelgeving. Fabrikanten zullen die informatie moeten delen, zodat kopers en verkopers weten waar ze aan toe zijn. 
Dit is een traject van minimaal enkele jaren. Daarom is BOVAG momenteel ook aan het bekijken wat nodig is om op korte termijn tenminste een indicatie af te kunnen geven over de status van de batterij van de huidige generatie elektrische voertuigen, die immers niet onder de wenselijke EU-wetgeving zullen vallen. BOVAG toetst daartoe momenteel de beschikbare (deel-)oplossingen in de markt op bruikbaarheid.
Daarnaast zet BOVAG een database op die door BOVAG-leden gevuld kan worden met door hen gemeten restcapaciteit en testresultaten van gebruikte EV’s. Zo kunnen resultaten onderling vergeleken worden, en zullen op termijn statistische prognoses kunnen worden opgesteld.

Het onderzoek van TNO en DNV is een initiatief van BOVAG, en is uitgevoerd onder auspiciën van IvDM, met medewerking van RAI Vereniging. Het onderzoeksrapport kunt u hier downloaden:

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring