BOVAG presenteert update van EV-impact op aftersales

Laatste update 23 april 2021 Leestijd: 3 min

De onderzoekers van VMS | Insight hebben in opdracht van BOVAG de eerdere studie naar de invloed van elektrische personenauto’s op aftersales geactualiseerd. Zo lijkt het steeds waarschijnlijker dat het destijds als ‘gangbaar’ bestempelde scenario van 75 procent EV-aandeel in de nieuwverkoop in 2030 ook daadwerkelijk realiteit gaat worden. Volgens dit onderzoek correspondeert dit met 30 procent minder onderhoudspotentieel in de werkplaats voor wat betreft het wagenpark van 0 tot 6 jaar oud.

De ontwikkelingen op EV-gebied van de laatste jaren gaven aanleiding om de resultaten en conclusies uit 2018 te herijken. In 2020 was meer dan een vijfde van de nieuwe personenauto’s in Nederland volledig elektrisch aangedreven, terwijl in het onderzoek van drie jaar geleden nog uit werd gegaan van slechts 6 procent aandeel in 2020. Tegelijkertijd is echter ook het totale wagenpark meer toegenomen dan eerder werd aangenomen, ergo: er zijn ook meer benzine- en dieselauto’s (al dan niet hybride) verkocht c.q. geïmporteerd en er wordt langer doorgereden met bestaande auto’s. Die algemene toename dempt vooralsnog de negatieve impact die de EV heeft op het margepotentieel voor aftersales bij álle autobedrijven. Daar waar voornamelijk jonge auto’s worden onderhouden en gerepareerd, zal de impact van de EV daarentegen nog nadrukkelijker voelbaar worden. De consensus in de markt is nog immer dat de onderhoudsbehoefte voor EV’s 40 à 50 procent lager ligt dan bij traditionele brandstofauto’s. In 2030 vertaalt zich dat voor autobedrijven die voornamelijk jonge wagenparken tot 6 jaar oud bedienen in 30 procent minder onderhoudspotentieel. 

Stimulering

Door de toename van het totale wagenpark wordt voor de gehele aftersalesmarkt de komende jaren juist een toename van het onderhoudspotentieel verwacht en pas vanaf 2026 een afname als gevolg van de EV-penetratie. Volgens het onderzoek rijden er in 2030 volgens het gangbare scenario (uitgaande van verdere overheidsstimulering) circa 1,75 miljoen EV’s rond in Nederland en dat is dan ongeveer 20 procent van het totale wagenpark. In de update van het onderzoek wordt geconcludeerd dat de EV-ontwikkelingen de laatste jaren sterk worden gevoed door een versterkte focus van de EU, lidstaten en steden op CO2-reductie en op verbetering van de luchtkwaliteit. Daarnaast investeren autofabrikanten fors in hun EV-aanbod -al dan niet onder invloed van het Europese boeteregime- en neemt de Total Cost of Ownership zienderogen af. In Nederland is de elektrische auto fiscaal extreem aantrekkelijk voor zakelijke rijders en wordt daarmee langzaamaan de standaard in de leasemarkt, terwijl ook particulieren nu mondjesmaat de EV ontdekken en daarin financieel gestimuleerd worden door de overheid. De doorbraak bij consumenten is grotendeels afhankelijk van de te verwachten kosten na afloop van de fabrieksgarantie. De onderhoudsbehoefte van een EV is dan wel laag, de studie toont aan dat typische EV-onderdelen -zoals de accu, elektromotor en aandrijving- vooralsnog relatief duur zijn. 

Kijk voor meer informatie over EV, ADAS en OTA op mijn.bovag.nl/ontwikkelingeninaftersales. Daar vindt u ook  een handige rekentool, waarmee u de impact van EV op de aftersales van uw eigen bedrijf kunt berekenen. 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring